Податківці готуються до перевірок з 1 липня
Нещодавно Податковий Комітет ВР спільно з Мінфіном провели зустріч з представниками МВФ і визначили, що надважливим для продовження програм фінансування МВФ є прийняття законопроєкту № 8401.
Нагадаємо, що цим законопроєктом внесені зміни до ПКУ, Закону про ЄСВ та Закону про РРО. Зокрема, запропоновано встановити, що окремі норми діють до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше 1 липня 2023 року. Перелічимо внесені зміни:
- скасування для ФОПів та юридичних осіб можливості бути платниками єдиного податку III групи із застосуванням ставки єдиного податку у розмірі 2 % від суми доходу;
- скасування можливості не сплачувати єдиний податок для ФОПів – платників єдиного податку І та II груп;
- відновлення проведення документальних перевірок;
- відновлення перебігу строків подання податкової звітності, строків проведення перевірок, строків отримання податкової інформації контролюючими органами, строків проведення процедури адміністративного оскарження;
- застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства;
- застосування штрафних санкцій за порушення правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ;
- застосування штрафних санкцій за порушення порядку використання РРО/ПРРО.
До речі, на зустрічі з представниками МВФ була підтримана пропозиція щодо залишення мораторію на штрафи та перевірки для підприємців, що здійснюють діяльність на територіях, наближених до бойових дій.
Про перевірки поговоримо більш детально, тому що у головних бухгалтерів є час приготуватись і привести до ладу всі свої справи.
Податківці вже повідомляють про те, що в Україні з 1 липня повертаються повноцінні податкові перевірки. Відновлення контрольно-ревізійних заходів передбачено нормами законопроєкту № 8401.
Нагадаємо, що після 24 лютого 2022 року всі податкові перевірки (зокрема і розпочаті) було зупинено. А вже 3 березня 2022 року парламент затвердив Закон № 2118-IX та заборонив проведення перевірок на законодавчому рівні.
Але у травні 2022 року Верховна Рада ухвалила Закон від 15.03.2022 № 2120-IX, норми якого частково відновили податкові перевірки з кінця липня 2022 року.
А вже 6 грудня 2022 року Кабмін затвердив постанову № 1363 і тим самим розблокував позапланові перевірки підприємств для всіх контролюючих органів.
Після прийняття законопроєкту № 8401 податківці перевірятимуть бізнес з будь-якого приводу та й без приводу теж.
До речі, на сайті ДПС ще у березні цього року було розміщено план-графік перевірок на 2023 рік.
Також всі документальні перевірки, розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, поновлюються на невикористаний термін.
Ми продовжуємо готувати вас до повернення податкових перевірок і штрафів та запрошуємо 22 травня на безкоштовний майстер-клас «Товарний облік у ФОПа: як не потрапити в пастку та уникнути штрафів», який проведе Ольга Целуйко.
А також реєструйтеся на майстер-клас з Ольгою Самофаловою «Штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК та кейси з анулювання реєстрації ПДВ», що відбудеться 24 травня.
Реєстрація на ці безкоштовні вебінари – за посиланням.
Воєнний стан і загальна мобілізація продовжені строком на 90 діб
Закони № 3057 про продовження строку дії воєнного стану та № 3058 про продовження строку проведення загальної мобілізації підписані президентом України 18 травня та опубліковані:
- Закон від 02.05.2023 № 3057-IX про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;
- Закон від 02.05.2023 № 3058-IX про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації».
Отже, воєнний стан та загальна мобілізація офіційно продовжені з 20 травня 2023 року строком на 90 діб, тобто до 18 серпня 2023 року.
Податкова визнає Перелік ТОТ, для визначення особливостей справляння податків і зборів
6 травня 2023 року набув чинності Закон від 11.04.2023 № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно».
Відповідно до цього закону, постанова № 1364 може вважатися такою, що встановила порядок визначення Переліку територій.
Отже, Перелік територій, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309, може застосовуватися при визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях, визначених ПКУ.
«Воєнні» пільги для платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Податкова надала роз’яснення щодо застосування «воєнних» пільг на нерухоме майно. Відповідно до пп. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, податок не нараховують та не сплачують, по-перше, за об’єкти нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України:
- фізичні особи:
- за 2021 та 2022 роки – за об’єкти житлової нерухомості;
- з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року – за об’єкти нежитлової нерухомості;
- у 2023 році – з першого числа місяця, в якому було визначено дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території, та до останнього числа місяця, в якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на цій території;
- юридичні особи:
- з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року;
- у 2023 році – з першого числа місяця, в якому було визначено дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території, та до останнього числа місяця, в якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на цій території.
По-друге, податок не нараховують та не сплачують за знищені об’єкти житлової або нежитлової нерухомості внаслідок бойових дій, спричинених збройною агресією рф проти України, на підставі даних Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок таких бойових дій:
- фізичні особи:
- за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна;
- юридичні особи:
- за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна.
По-третє, податок на нерухоме майно не нараховують та не сплачують за пошкоджені об’єкти житлової або нежитлової нерухомості, як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції або реставрації внаслідок бойових дій на підставі даних Реєстру майна:
- фізичні особи:
- за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової нерухомості, пошкоджені у 2022 році;
- за період з 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти нежитлової нерухомості, пошкоджені у 2022 році;
- за об’єкти нерухомості, пошкоджені починаючи з 1 січня 2023 року, – з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження нерухомості за даними Реєстру майна, до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості визнані придатними для використання за цільовим призначенням;
- юридичні особи:
- з 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової нерухомості, пошкоджені у 2022 році;
- за період з 1 березня 2022 року та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти нежитлової нерухомості, пошкоджені у 2022 році;
- за об’єкти нерухомості, пошкоджені починаючи з 1 січня 2023 року, – з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження нерухомості за даними Реєстру майна, до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості визнані придатними для проживання/для використання за цільовим призначенням.
Отже, є така умова, що дані про пошкодження об’єктів житлової та нежитлової нерухомості мають бути внесені до Реєстру майна до початку місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти житлової нерухомості визнані придатними для проживання.
Також пп. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що стосовно пошкоджених об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації мають право:
- встановлювати ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі, меншому за розмір, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;
- звільняти від сплати податку.
Платники податку мають право відкоригувати нараховані податкові зобов’язання за період 2022 та 2023 роки шляхом подання уточнюючих податкових декларацій за відповідний період.
За період 2023 року податкові зобов’язання уточнюються відповідно до періодів початку та завершення на відповідних територіях активних бойових дій або тимчасової окупації.
Платники податку, які у 2022 – 2023 роках не декларували свої податкові зобов’язання, за об’єкти оподаткування, розташовані на територіях, які не увійшли до наказу № 309, або розташовані на території можливих бойових дій, затверджених наказом № 309, мають задекларувати відповідні податкові зобов’язання.
Річна сума платежу по об’єктах нерухомого майна визначається пропорційно до кількості місяців, коли такі об’єкти нерухомого майна підлягали оподаткуванню податком.
Ще декілька слів про нарахування штрафних санкцій та пені.
Платники податку, які надаватимуть до податкової уточнюючі декларації за звітні (податкові) періоди, що припадають на період дії воєнного стану, не нараховують штрафні санкції та пеню.
Складені у 2022 та 2023 роках податкові повідомлення-рішення про сплату сум податку, по яких не нараховується та не сплачується податок, підлягають скасуванню, а грошові зобов’язання та податковий борг, визначені контролюючим органом, – анулюванню.
Суми податку, які надмірно сплачені підлягають зарахуванню виключно в рахунок майбутніх платежів з цього податку, а в разі наявності у такого платника податкового боргу з податку – надміру сплачені суми зараховуються в рахунок погашення такого боргу.
Якщо у вас ще залишилися запитання щодо оподаткування або складання податкових декларацій та уточнюючих розрахунків, наш унікальний сервіс «Особистий консультант» допоможе усім передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1. Кваліфіковані експерти з податкового і бухгалтерського обліку цілодобово приймають запитання та швидко відповідають на них, протягом 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Зняття мораторію на арешт рахунків ЮО та ФО, а також військовослужбовців
6 травня 2023 року набув чинності Закон від 11.04.2023 № 3048-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих особливостей організації примусового виконання судових рішень і рішень інших органів під час дії воєнного стану».
Минулого тижня ми вже обговорювали норми цього закону, тому що його нормами було скасовано дію розпорядження КМУ від 02.03.2022 № 198-р, яким було знято мораторій на арешти виконавчою службою на суму менше ніж 100 000 грн на час дії воєнного стану.
Отже, Законом №3048 з 6 травня 2023 року прив'язка до розміру заборгованості була знята, можливість накладання арешту на банківські рахунки відновлена – знімати кошти з рахунку можна лише в сумі 13 400 грн протягом календарного місяця. Крім того, такий рахунок має бути єдиним для кожного боржника – інші будуть заблоковані до погашення заборгованості.
Змінами також передбачено, що юридичні особи-боржники та самозайняті особи, які використовують найману працю фізичних осіб, на кошти яких накладено арешт, можуть здійснювати видаткові операції з поточних рахунків виключно для виплати заробітної плати в розмірі не більше п’яти розмірів мінімальної заробітної плати на місяць на одного працівника, а також для сплати податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Контроль за дотриманням встановлених законом вимог під час здійснення виплат покладається на службових осіб юридичної особи-боржника або на самозайняту особу.
А от вже 15 травня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт № 9299 «Про внесення змін до пункту 10(2) Розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про виконавче провадження"».
Змінами пропонується дозволити тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні фізичним особам – боржникам, на кошти яких накладено арешт, здійснювати видаткові операції з поточного рахунку без обмежень в розмірах щодо видаткових операцій, якщо такими боржниками є:
- військовослужбовці Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань;
- правоохоронні органи спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України.
У разі прийняття цей закон набере чинності з дня, наступного за днем його публікації.
Платники акцизу можуть не подавати декларацію за певних умов
ДПС опублікувало роз'яснення щодо умов, за яких у платника акцизного податку припиняється обов’язок з подачі декларацій.
Платники податків зобов’язані подавати до податкової декларації, звітність та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (пп. 16.1.3 ПКУ).
Відповідно до п. 49.2 ПКУ, платник податків за кожний встановлений ПКУ звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, подає податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.
Також платники, визначені пп. 212.1.15 ПКУ, а також платники, які мають ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню, зобов’язані за кожний встановлений ПКУ звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили, чи не провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді (п. 49.2 прим. 1 ст. 49 ПКУ).
А якщо платник не є особою, яка реалізує пальне або спирт етиловий, тобто у нього відсутні чинні або призупинені ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, а також у звітному періоді у такого платника не виникли об’єкти оподаткування, або не з’явились показники, що підлягають декларуванню, то платник у такому звітному періоді не зобов’язаний подавати декларацію з акцизного податку.
За працівниками зберігаються суми індексації за період до 2023 року
Нещодавно знову виникло питання нарахування індексації. Як то кажуть, не було, не було й ось знову. Адже, відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік», дію Закону від 03.07.1991 № 1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» на 2023 рік зупинено.
Тобто у 2023 році не проводиться нарахування сум індексації, які визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2003 № 1078, роз’яснення норм якого надає Мінсоцполітики.
Зі свого боку Мінекономіки видало роз’яснення (Лист від 21.02.2023 № 4707-05/7400-07) щодо цього питання.
Фахівці міністерства зауважили, що станом на грудень 2022 року різні категорії працівників отримували певні суми індексації, зокрема заробітної плати та грошового забезпечення, які склалися внаслідок рівня інфляції за 2022 рік та попередні роки.
А за статтею 58 Конституції України встановлено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Отже, висновок з роз’яснення такий, що протягом 2023 року за працівником зберігається сума індексації заробітної плати та грошового забезпечення, яка виникла за період до січня 2023 року, тобто до зупинення дії закону.
Тож ця індексація, розрахована станом на грудень 2022 року, має виплачуватися навіть у 2023 році.
Держпраці зі свого боку зазначала, що починаючи з 1 січня 2023 року до кінця 2023 року у роботодавця немає обов’язку нараховувати індексацію заробітної плати працівникам, незалежно від того, коли у працівника виникне або виникло право на індексацію. Зупинення нарахування індексації у 2023 році стосується як поточної індексації протягом 2023 року, так і минулих періодів до 1 січня 2023 року.
Зупинення нарахування та виплати індексації заробітної плати працівнику є правом роботодавця, проте не є обов’язком.
Отже, роботодавець може на власний розсуд прийняти рішення щодо подальшого нарахування індексації заробітної плати працівнику, наприклад передбачивши в колективному договорі, що нарахування та виплату індексації заробітної плати буде продовжено.
Для цього необхідно розробити внутрішній документ, у якому визначити правила проведення такої індексації, та прописати умови її нарахування, зокрема як визначатиметься сума такої індексації, щоб була підстава включити її до фонду оплати праці, адже законодавчі норми щодо її проведення з 1 січня 2023 року не діють.
Тож робіть висновки з наведених роз’яснень, а я нагадаю, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.
Запрошую вас 23 травня на безкоштовний майстер-клас «Ризики відпустки без збереження зарплати & ТОП 10 кейсів з нарахування зарплати+ індексація», який проведе Людмила Смердова і Тетяна Гуль. Реєстрація за посиланням.
А також реєструйтеся на майстер-клас, який відбудеться 26 травня «Оптимізація заробітної плати & Розрахунки платіжними картками для фізосіб та підприємців». Його проведе Олена Габрук.
Важливі дати для бухгалтера
22 травня – останній день подання декларацій:
- з ПДВ за квітень платниками, у яких період дорівнює календарному місяцю,
- акцизного податку,
- з плати за землю,
- платника ЄП III групи із застосуванням ставки ЄП у розмірі 2 % від суми доходу,
- з рентної плати та додатків до неї.