Які документи слід подати для розблокування ПН/РК
Податкова у вигляді презентації надала детальні, розгорнуті рекомендації щодо оформлення пояснення та надання копій підтверджувальних документів для відновлення реєстрації зупинених ПН/РК.
Основними причинами зупинення реєстрації ПН/РК податкова визнала:
- Відповідність операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Причинами зупинення, зокрема, є:- відсутня зареєстрована в податковій таблиця даних платника ПДВ. У першу чергу це стосується платників-виробників, сільськогосподарських товаровиробників, суб’єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність у сфері надання послуг, виконання робіт;
- платники, що формують значну торгову націнку на придбаний або імпортований для подальшої реалізації товар;
- ПН, в яких відображаються товари/роботи/послуги, що зазначені у прийнятій ДПС таблиці даних платника податку разом з ТМЦ, що проходять транзитом зі значною націнкою або товарами/роботами/послугами, які не відображені у таблиці даних.
- Відповідність платника податків критеріям ризиковості.
В другій частині презентації податкова надала свої рекомендації стосовно форми та змісту пояснення, яке подається до повідомлення щодо подання документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по зупиненій ПН/РК та скарги на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК.
Тут податкова відмічає, що пояснення має бути лаконічним і змістовним та за можливості містити орієнтовно таку інформацію:
- суть господарської операції, за якою відбулася зупинка податкової накладної / розрахунку коригування;
- спеціальні дозволи на виконання робіт або послуг (у разі необхідності);
- основні засоби, які використовуються у господарській операції (власні/орендовані/залучені): транспорт, устаткування, земельні ресурси, приміщення, виробничі потужності, склади, стоянки, гаражі та інше;
- трудові ресурси (основні працівники, сезонні робітники), штатний розпис;
- за рахунок чого формується податковий кредит: товари/роботи/послуги (основні) для подальшої реалізації; товари/роботи/послуги для використання у господарській діяльності.
Податківці звертають увагу, що не потрібно вносити до пояснення всі реєстраційні дані, види діяльності, дані свідоцтва платника ПДВ. Крім того, не потрібно посилатися на статті ПКУ та іншого законодавства, відповідно до яких ДПС має зареєструвати ПН/РК.
У поясненні обов’язково слід вказати перелік документів, які додаються, згрупувавши їх за категоріями.
У презентації наведено орієнтовний перелік документів, які надаються до окремих видів діяльності:
- Суб’єктів господарювання, що надають транспортні послуги;
- Суб’єктів господарювання – сільськогосподарських товаровиробників;
- Виробництво (на прикладі виробництва харчових продуктів);
- Будівельно-монтажних робіт.
Інформація про бізнес-партнера в е-кабінеті
Ще у березні було введено в дію наказ Мінфіну від 27.02.2023 № 110 «Про внесення змін у додаток 5 до Порядку функціонування Електронного кабінету» ― було розширено перелік податкової інформації, яка за попередньо наданою згодою платника податків у визначеному ним обсязі може бути надана контрагенту.
Через е-кабінет можна дізнатися, чи включений ваш контрагент до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, а також іншу інформацію, яку визначив платник податків у заяві (додаток 5), тим самим надавши дозвіл на її розповсюдження.
А тепер згоду на отримання інформації про себе контрагент може надати, не тільки заповнивши заяву, а й у приватній частині е-кабінету.
Для цього слід авторизуватися в приватній частині е-кабінету в режимі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згоди на передачу інформації» платнику податків вказати код контрагента, потім визначити вид інформації та надати згоду.
У меню «Інформація про бізнес-партнера» контрагент має переглянути інформацію і сформувати витяг.
За необхідності податкова інформація може бути отримана платником податків у формі електронного документа з відміткою контролюючого органу (пп. 42-1.2 ПК).
Податкова має право здійснювати контроль за ціноутворенням
Закон України від 1 квітня 2022 року № 2173-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 16 квітня 2022 року, вносить зміни до норм Податкового кодексу, якими, зокрема, розширено повноваження податкових органів на період дії воєнного стану.
Отже, на період дії воєнного стану податкова має право здійснювати держконтроль та спостереження за ціноутворенням.
Згідно з пп. 69.27 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні, податкові органи здійснюють державний контроль і спостереження у сфері ціноутворення відповідно до Закону від 21.06.2012 № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення».
Отже, податкова здійснює контроль шляхом проведення фактичних перевірок за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки). Контроль за цінами є одним із важливих напрямів роботи податкової.
ДПС наводить статистику перевірок з ціноутворення. Так, станом на 1 квітня податкова провела 491 фактичну перевірку, за результатами яких виявлено порушень на загальну суму понад 296,2 млн грн, з яких 245,9 млн грн – це порушення вимог законодавства про ціни та ціноутворення.
Слід пам’ятати, що у разі виявлення порушень законодавства про ціни й ціноутворення до платника податку, який порушив законодавство застосовуються адміністративно-господарські санкції.
Для цього податковий орган складає окремий акт про результати фактичної перевірки. Цей акт надсилається до органу, який приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій. До речі, санкції застосовуються тільки до суб’єктів господарювання, а не до їх працівників.
За порушення вимог щодо формування та застосування державних регульованих цін застосовується санкція у формі вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання. А також штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Податкова контролює розрахунки у сфері роздрібної торгівлі пальним
Під час проведення перевірок податкова використовує інформацію з різних джерел, зокрема з доручень уряду та Мінфіну, інформацію від контролюючих органів, громадських організацій, суб’єктів господарювання та громадян, а також дані з податкової звітності та Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій.
Суб’єкти господарювання, що здійснюють розрахункові операції, мають дотримуватися вимог Положення про форму та зміст розрахункових документів та електронних розрахункових документів в частині наявності у фіскальних чеках обов’язкових реквізитів, а саме позначення форми оплати або готівкою, або електронним платіжним засобом, або ж у кредит, суми коштів за цією формою оплати та валюти операції.
Останнім часом до податкової стала находити інформація, що окремими платниками податків, які здійснюють діяльність у сфері роздрібної торгівлі на АЗС, у чеках РРО відображається заздалегідь неправильна форма оплати. Зокрема, при розрахунку за пальне готівкою у фіскальному чеку відображалася безготівкова форма оплати: «карткою», «кредит», «відомість», «талони» та інше.
Це є порушенням вимог пунктів 1 та 2 статті 3 Закону від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
З метою швидкого реагування на відображення неправильної інформації у фіскальних чеках платниками податків, що використовують РРО, податкова звертається до покупців, з проханням здійснювати громадський контроль та повідомляти про такі випадки у чат-бот «StopViolationBot» месенджера Telegram.
До речі, запрошуємо безкоштовно зареєструватися на майстер-класі «Зміни 2023 для ФОП-ЄП: застосування (П)РРО, Cashalot – програмна каса, перевірки та штрафи», який для вас 24 квітня проведе Ірина Губіна та представник наших партнерів – компанії-розробника ПРРО Cashalot – керівник навчального центру Linkos Group Сергій Кондратюк.
Прийняв на роботу безробітного – отримав компенсацію від держави
18 квітня 2023 року уряд своєю Постановою затвердив два окремі порядки надання компенсації роботодавцям частини фактичних витрат, пов’язаних зі сплатою єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за створення нових робочих місць та за прийняття на роботу офіційно зареєстрованих безробітних.
Новий механізм має стимулювати підприємців-роботодавців приймати на роботу зареєстрованих безробітних і створювати нові робочі місця. Зі свого боку це буде сприяти збільшенню зайнятості та зменшенню безробіття.
Отже, роботодавець, має право на отримання компенсації у розмірі 50 % фактичних витрат сплаченого ЄСВ за працевлаштовану особу на нове робоче місце. Але компенсація виплачуватиметься роботодавцям, які протягом року виплачують працівникам зарплату в розмірі не менше трьох мінімальних заробітних плат.
Тож тільки за умови збереження такого рівня зарплати компенсацію можна буде отримати за кожного працевлаштованого працівника протягом наступних 12 місяців за рахунок коштів, передбачених в бюджеті Фонду соціального страхування на випадок безробіття. Цей механізм почне працювати з 1 січня 2024 року.
Суб’єктам малого підприємництва буде надаватися компенсація у розмірі фактичних витрат сплаченого ЄСВ за кожного працевлаштованого на створене нове робоче місце безробітного, який був офіційно зареєстрований та направлений центром зайнятості.
Роботодавець має право на отримання компенсації за умови, якщо працівник працевлаштований на термін не менше ніж 2 роки. Компенсація виплачуватиметься кожний другий місяць впродовж цього періоду. Планується, що цей механізм буде застосовано вже у 2023 році.
Зауважимо, що компенсація не надається роботодавцю, якщо він має заборгованість зі сплати єдиного внеску, зі сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, з виплати заробітної плати, а також заборгованість перед бюджетом понад шість місяців. А також, якщо до роботодавця застосовуються судові процедури банкрутства або суб’єкт господарювання перебуває на стадії ліквідації.
Розібратися в нетипових ситуаціях, з якими ви, можливо, стикалися, але не знаєте, як відображати їх у звітності, можна на вебінарі під час ефіру. Ставте запитання лектору та отримаєте на них відповідь. Запрошуємо вас 28 квітня на майстер-клас з Тимуром Алієвим «Об’єднаний звіт за 1 квартал: капкани заповнення форм Д1, Д4, Д5», а також «Підзвітні та відрядні витрати: пастки в оформленні та оподаткуванні». Реєструйтеся безкоштовно прямо зараз за посиланням.
Накопичувальне пенсійне забезпечення стає реальністю
До Верховної Ради внесено законопроєкт від 17.04.2023 № 9212 «Про накопичувальне пенсійне забезпечення».
Метою законопроєкту № 9212 є надати громадянам України вже з 1 січня 2023 року можливість формувати обов’язкові особисті пенсійні накопичення, завдяки яким вони у майбутньому одержать додаткове джерело пенсійних виплат, тобто це буде доплата до пенсій із солідарної системи, що певною мірою покращить забезпечення у старості.
Пропонується встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб до досягнення ними 55 років і зобов’язати роботодавців сплачувати від розміру зарплати працівників:
- 1 % у 2023 році;
- 1,5 %; у 2024 році;
- 2 % у 2025 році.
Зі свого боку держава буде співфінансувати такі внески на паритетних засадах коштом Держбюджету.
Водночас розмір ЄСВ, який сплачується роботодавцем, залишається незмінним – 22 %, а накопичувальний внесок включається до складу ЄСВ.
За бажанням працівника, розмір його самостійних внесків може бути збільшено. Держава буде співфінансувати такі внески на паритетних засадах в межах 3 % від розміру середньої зарплати за видами економічної діяльності.
Аналогічні умови державного співфінансування пропонуються також для участі в системі добровільно для ФОПів та самозайнятих осіб.
Ще одним цікавим моментом законопроєкту є право наслідування пенсійного заощадження, тобто у випадку смерті особи право власності на такі заощадження переходять до її спадкоємців.
До 31 грудня 2025 року діятиме комбінована модель системи накопичувального пенсійного забезпечення, яка передбачає акумулювання внесків в уповноваженому державному ПФУ, а після цієї дати учасник системи може вибрати для себе будь-який авторизований недержавний пенсійний фонд, куди будуть сплачуватися внески на його користь та формуватися пенсійні накопичення.
Введено санкції на 10 років проти низки російських ІТ-компаній
15 квітня Указом Президента №227/2023 введено в дію рішення РНБО від 15.04.2023 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».
До списку увійшли «Компания ВК», «Яндекс» і «Програмні продукти "Парус" і АТ Sitronics», «1С», які спеціалізуються на автоматизації компаній.
Персональні економічні та інші обмежувальні заходи застосовано до фізичних та юридичних осіб наведених у додатках 1 та 2 до Рішення РНБО.
Згідно з документом, обмеження набувають чинності з 15 квітня 2023 року і діють протягом 10 років. Також передбачено блокування активів, повне припинення торгових операцій і запобігання виведенню капіталів за межі України.
Нагадаємо, що вперше санкції щодо цих компаній були введені у 2017 році, а потім у 2020 обмеження були продовжені.
Указ набрав чинності з дня опублікування, 18 квітня.
Щотижня ми готуємо для бухгалтерів вебінари з найкращими експертами з питань оподаткування та бухгалтерського обліку. 25 квітня дивіться майстер-клас «ТОП-20 кейсів по лікарняним та військовому обліку», який проведуть Тетяна Гуль і Тетяна Донець. Реєструйтеся за посиланням.
26 квітня Галина Морозовська проведе майстер-клас «Оновлена декларація з податку на прибуток: етапи заповнення та виправлення помилок», а Ірина Губіна на ваші численні замовлення проведе майстер-клас «Благодійна організація «неприбутківець»: нюанси діяльності та обліку». Щоб приєднатися безкоштовно, прямо зараз реєструйтеся за посиланням.
Важливі дати для бухгалтера
Наостанок традиційно нагадаю про важливі звіти, які бухгалтерам необхідно скласти та подати найближчим часом. Оскільки квітень ― це період, в якому подається звітність за квартал, то і звітів відповідно багато.
25 квітня
- Останній день подання за 1 квартал звіту про обсяги реалізованих послуг, звіту про продаж і запаси товарів у торговій мережі та в оптовій торгівлі, звіту про капітальні інвестиції та звіту про перевезення автомобільним транспортом вантажів за видами вантажів та пасажирів за видами сполучення.
28 квітня
- Подаємо фінансову звітність за I квартал 2023 року, зокрема баланс та звіт про фінансові результати, а також фінансові звіти суб'єктів малого підприємництва.
- Останній день сплати ЄСВ гірничими підприємствами з доходу за березень і авансового внеску з податку на нерухоме майно та авансового внеску з транспортного податку юридичними особами за I квартал 2023 року.
- Останній день сплати за березень податку на доходи фізичних осіб та військового збору з нарахованого, але не виплаченого доходу та плати за землю, податку на додану вартість, акцизного податку, єдиного податку ФОПів 3 групи із сум доходів, що оподатковуються за ставкою 2 % за березень.