Нова форма авансового звіту та порядок його складання
4 квітня на сайті Мінфіну оприлюднено проєкт наказу про внесення змін до наказу Мінфіну від 28.09.2015 № 841, який підготовлено на вимогу норм закону від 12.01.2023 № 2888-IX.
Нові правила щодо підтвердження перебування у відрядженні діють вже 1 квітня. І ось, відповідно до нових правил, змінено назву авансового звіту – тепер це «Звіт про використання коштів та електронних грошей, виданих на відрядження або під звіт». Також планується розширити можливості використання різних видів підпису, а саме підписання власноруч або з використанням електронного цифрового підпису, і подання звіту як в паперовій, так і в електронній формі.
Крім того, термінологію звіту узгодять із Законом «Про платіжні послуги». Зокрема, слова «платіжні доручення» замінюють словами «платіжні інструкції». А ще пропонують зменшити кількість підписів, необхідних для забезпечення підтвердження фінансово-господарської операції відповідальними особами.
У разі прийняття проєкту наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування.
Поки ще діє стара форма авансового звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, і при її заповненні ми керуємося чинним порядком, що затверджений наказом № 841.
Щоб розібратись, як з 1 квітня правильно оформити перебування працівника у відрядженні, реєструйтеся за посиланням на безкоштовний майстер-клас від Тетяни Мойсеєнко «Оформлення відряджень та оподаткування підзвітних сум на практиці», який відбудеться 14 квітня.
Затверджено Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу»
Наказом Мінфіну від 22.03.2023 № 148 затверджено Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати податків, зборів, митних платежів, ЄСВ, внесення передоплати, грошової застави, а також у разі їх повернення. Наказ набув чинності 31 березня 2023 року, але Порядок, затверджений наказом Мінфіну від 24.07.2015 № 666, що діяв до нього, залишається чинним до 1 липня 2023 року.
Розроблено новий Порядок на виконання вимог Закону «Про платіжні послуги» з урахуванням міжнародного стандарту ISO 20022, а також з метою зменшення кількості обов’язкових полів реквізиту «Призначення платежу».
Податкова звертає увагу всіх платників, що передбачено перехідний період, який надає можливість до 1 липня 2023 року при сплаті податків, зборів, ЄСВ використовувати як новий, так і старий формат реквізиту «Призначення платежу».
А починаючи з 1 липня 2023 року, всі платники використовуватимуть виключно структурований формат реквізиту «Призначення платежу», який пропонує заповнення тільки двох обов’язкових полів, а саме «Код виду сплати» та «Додаткова інформація запису». Це не стосується платників, які використовують єдиний рахунок.
У Порядку № 148 наведено зразки заповнення реквізиту «Призначення платежу». Зверніть на них увагу, щоб не припускатися помилок, заповнюючи цей реквізит.
В додатках до Наказу № 148 також наведено Перелік кодів видів сплати, які використовуються платниками та Перелік кодів видів сплати, які використовуються органами виконавчої влади.
Покроковий алгоритм заповнення платіжок в е-кабінеті від ДПСУ
З огляду на великий ажіотаж з приводу внесення змін до порядку заповнення реквізиту «Призначення платежу», податкова навела покроковий алгоритм заповнення платіжки фізичною особою для сплати податків та ЄСВ через електронний кабінет.
Для цього платнику податків достатньо здійснити вхід до приватної частини е-кабінету. Там варто вибрати розділ «Стан розрахунків з бюджетом», а з доступного переліку – потрібний платіж, за яким необхідно переглянути платіжну інструкцію.
За допомогою функціоналу «Реквізити» на верхній панелі меню у вас з'являються реквізити вибраного платежу:
- «Код отримувача коштів»;
- «Назва отримувача коштів»;
- «Бюджетний та/або небюджетний рахунок»;
- «Назва платежу»;
- «Код платежу».
У полі «Призначення платежу» платник, який не використовує єдиний рахунок, заповнює наступні реквізити:
- «Код виду сплати», який вибирається з переліку кодів, що пропонується ІКС;
- «Додаткова інформація запису» у довільній формі;
- Надавач платіжних послуг.
Далі треба перевірити заповнені реквізити, а потім вибрати пункт меню «Підтвердити». Таким чином ви підтверджуєте, що всі наведені реквізити є правильними, після чого натискаєте «Сплатити».
Після проведення платіжної операції, платник отримає квитанцію, яка підтверджує сплату коштів.
Перевірити інформацію про надходження платежу на бюджетний/небюджетний рахунок можна у розділі «Стан розрахунків з бюджетом» приватної частини е-кабінету.
З 1 квітня 2023 року для сплати МПЗ додано нові рахунки
З метою виокремлення доходів бюджету за сплатою мінімального податкового зобов’язання додано нові рахунки за кодами класифікації доходів бюджету:
- з податку на прибуток – код 11025100;
- податку на доходи фізичних осіб – код 11011300;
- єдиного податку – код 18050700.
Нагадаємо, що МПЗ сплачується юридичними особами, ФОПами або громадянами, в яких у власності або в користуванні є сільськогосподарські угіддя: рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, перелоги, або ж у випадку, коли вони вирощують та реалізовують власну сільськогосподарську продукцію.
Зверніть увагу, що реквізити інших бюджетних рахунків для зарахування податків і зборів, залишаються незмінними.
Переглянути інформацію з актуальними реквізитами рахунків для сплати податкових платежів та ЄСВ можна в електронному кабінеті платників – у рубриці «Рахунки для сплати платежів».
Оновлені акцизні форми почнуть діяти з 5 липня 2023 року
6 квітня 2023 року наказом Мінфіну № 55 внесено зміни до форми акцизної накладної та інших документів. Отже, платники акцизу мають застосовувати оновлені форми з 5 липня 2023 року, через 90 днів з дня офіційної публікації Наказу № 55.
- Зміни внесено до Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового.
Також змінено затверджені наказом Мінфіну № 729 форми:
- Заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів;
- Акцизної накладної форми «П»;
- Акцизної накладної форми «С»;
- Розрахунку коригування акцизної накладної форми «П»;
- Заявки на поповнення (коригування) залишку пального;
- Заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового.
До речі, передплатники Бухгалтерської Відеоплатформи №1 вже мають доступ до трьох модулів онлайн-школи сучасного бухгалтера «Податки & Оптимізація»:
- «Податок на додану вартість»
- «Зарплатні податки»
- «Податок на прибуток» (вихід модуля: 11 квітня)
Але відкрию вам таємницю: вже зараз експерт з питань оподаткування Ірина Губіна готує четвертий модуль онлайн-школи «Податки & Оптимізація» – «Акциз, екоподаток, майнові, ресурсні та місцеві податки і збори». Доступ до онлайн-школи передплатники Бухгалтерської Відеоплатформи №1 знайдуть за посиланням.
Податкова планує розпочати документальні перевірки вже з липня цього року
Мабуть, податкова вже не може дочекатися прийняття законопроєкту від 31.01.2023 № 8401, за нормами якого планується повернення перевірок, але який наразі так і не виносився на розгляд. Але податкова вже опублікувала оновлений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків.
Його оновлення відбулося станом на 27.03.2023. План-графік містить чотири розділи:
- Розділ I плану-графіка «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб»;
- Розділ II плану-графіка «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» з урахуванням коригування;
- Розділ III плану-графіка «Документальні планові перевірки фізичних осіб» з урахуванням коригування;
- Розділ IV плану-графіка «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Своєю чергою, платники податків мають можливість підготуватися до запланованих перевірок. Для цього є щонайменше три місяці.
Підготуватися до проведення податкових перевірок допоможе Ірина Губіна 12 квітня на майстер-класі «Внутрішній аудит перед податковою перевіркою: етапи проведення, фіксація результатів, наслідки». Реєструйтеся безкоштовно прямо зараз за посиланням.
Перелік документів, які беруться до уваги при реєстрації / відмові в реєстрації ПН/РК
Податкова навела перелік документів, які найчастіше беруться до уваги і є підтвердженням здійснення господарських операцій. З огляду на практику прийняття комісією рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, цими документи є:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти з додатками до них;
- договори, довіреності, акти, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання товарів або послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, зокрема рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), видаткові накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором і законодавством.
Зверніть увагу на те, що за необхідності податкова має право запросити й інші документи для прийняття рішення у разі виникнення нез’ясованих питань.
У бухгалтера завжди багато незрозумілих робочих питань. Вирішувати їх допомагає Бухгалтерська Відеоплатформа №1, адже всі запитання щодо ведення бухгалтерського обліку, складання звітності й оподаткування передплатники відеоплатформи отримують відповіді у нашому унікальному сервісі «Особистий консультант». Кваліфіковані експерти з податкового і бухгалтерського обліку цілодобово приймають запитання і відповідають на них дуже швидко – від 15 хвилин до 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Податкова може накладати арешт, зупиняти та стягувати е-гроші з гаманців
У листі від 31.03.2023 № 6947/7/99-00-13-01-07 податкова звертає увагу великих платників податків, що Законом від 12.01.2023 № 2888-IX були вдосконалені окремі положення ПКУ. Вони стосуються функцій та прав податкових органів, а також здійснення повноважень щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платників, арешту коштів, стягнення коштів.
Такі зміни дають можливість здійснювати стягнення коштів платника з рахунків, і навіть з електронних гаманців, на суму податкового боргу або його частини, проводити зупинення видаткових операцій на рахунках та електронних гаманцях, та накладати арешт на цінні папери або кошти такого платника податків.
Сфера дії оновлених положень поширюється на платіжні операції з коштами, що перебувають на рахунках та електронних гаманцях у банках або інших фінансових установах. Або перебувають на зберіганні у банках або інших фінансових установах.
Отримання КЕП відповідно до вимог ЄС
Наразі не у всіх надавачів можна пройти ідентифікацію особи віддалено, тобто ідентифікація особи здійснюється за особистої присутності. Але під час воєнного стану це займає багато часу та ускладнює своєчасне отримання електронного підпису користувачами.
Щоб полегшити цей процес, Кабмін ухвалив зміни до постанов, що спрощують ідентифікацію особи під час отримання кваліфікованого електронного підпису.
Відтепер під час отримання довірчих послуг, формування та видавання кваліфікованого сертифіката для фізичних або юридичних осіб не потрібна особиста присутність. Підтвердити особу можна онлайн.
Ухвалена постанова дозволяє використовувати більше способів ідентифікації особи, які діють у ЄС, під час формування кваліфікованих сертифікатів усім категоріям користувачів. Ці умови діятимуть незалежно від періоду дії воєнного стану в Україні.
Збільшення ставки участі у благодійній діяльності до 10%
Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики пропонує збільшення ставки участі у благодійній діяльності до 10%. Для стимулювання благодійної діяльності платників податку на прибуток підприємств на користь неприбуткових організацій в умовах воєнного стану може бути прийнято законопроєкт від 03.04.2023 № 9177, яким передбачено на період дії воєнного стану, надати можливість платникам податку на прибуток підприємств не збільшувати фінансовий результат до оподаткування у разі надання коштів або товарів, робіт, послуг неприбутковим організаціям, у розмірі, що не перевищує 10% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Нагадаємо, що на сьогодні можливість участі у благодійній діяльності платників податку на прибуток підприємств обмежена розміром 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. У разі перевищення вказаного обмеження платник податку має збільшувати свій фінансовий результат до оподаткування.
ПДВ на паливо планують повернути на рівень 20%, але чи повернуть?
Голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев заявив, що зниження ПДВ на паливо після початку війни до 7% було помилковим рішенням, і з липня його повернуть на колишній рівень 20%.
Але чи відбудеться повернення ставки ПДВ до розміру 20% ще точно не відомо. Адже 31 березня ВРУ отримала законопроєкт № 8401, але на голосування він ще не виносився.
Наразі 3 квітня у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 9174, яким пропонується зберегти пільговий режим оподаткування пального на період воєнного стану, тобто залишити його на рівні 7%.
Отже, залишиться пільговий режим оподаткування на пальне чи ні, гадати не будемо, а просто зачекаємо на прийняття або відмову цих законопроєктів.
І щоб нарешті розібратися з усіма квітневими змінами, запрошую вас 10 квітня на майстер-клас від Тетяни Мойсеєнко «Лікарняні зміни: оплата, порядок перевірки, помилкові заяви-розрахунки» та 11 квітня – на майстер-клас від Тетяни Гуль і Людмили Смердової «Зарплатна звітність та трудові книжки – квітневі акценти». Реєструйтеся безкоштовно прямо зараз за посиланням. Такі події не варто пропускати!
Важливі дати для бухгалтера
За традицією нагадаю вам основні дати подання звітності.
-
10 квітня – останній день подання звітів обстеження ділової активності сільськогосподарських, будівельних підприємств і підприємств оптової та роздрібної торгівлі, а також сфери послуг за 1 квартал 2023 року, та звіту про експорт-імпорт послуг за 1 квартал – 9-ЗЕЗ.
-
12 квітня – останній день подання звіту про економічні показники короткотермінової статистики промисловості 1- ПЕ за березень.
-
14 квітня – останній день подання звіту про використання книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок і довідки про використані розрахункові книжки за березень.
Цього тижня треба здати багато статистичних звітів, я назвала тільки деякі з них. Повний перелік статзвітів кожне підприємство може отримати на сайті Державної статистичної служби. Для цього на сайті необхідно ввести ідентифікаційний код суб'єкта Єдиного державного реєстру підприємств і організацій (ЄДРПОУ) та отримати перелік статистичних форм, які має подавати підприємство.
А ще приємною новиною є те, що жодних податків цього тижня сплачувати не потрібно.