Ви дізнаєтесь:
- Хто та з якою метою може отримати інформацію з реєстру платників ПДВ.
- За якими критеріями здійснюється пошук.
- Чи є альтернативне джерело для пошуку інформації про контрагента.
Реєстр працює, але не для всіх. В чому проявляється ця ремарка? Для того, щоб скористатися даними з реєстру необхідно авторизуватися за допомогою електронного цифрового підпису співробітника юридичної компанії, фізичної особи – підприємця або просто електронним цифровим підписом фізичної особи. Це зроблено для того, щоб обмежити певне коло осіб, такий, відкритий доступ повністю, який був у довоєнний період і цю інформацію вберегти від сторонніх користувачів. Однак, дійсно, нам цього реєстру не вистачало і перевіримо чи на сьогодні він працює повноцінно, як це було раніше, а також розглянемо основні приклади, як з ним працювати.
Напрямки використання інформації з реєстру платників ПДВ
Для того, щоб скористатися реєстром, нам необхідно перейти в електронний кабінет Державної податкової служби. Раніше ми звикли, що одразу на кнопці «Реєстри», ось він у нас «Дані реєстру платників ПДВ», натискали ми на нього і переходили до пошукових сервісів. Однак, в такому випадку, нас відсилає до авторизації. Пройшовши її ми зможемо використовувати повноцінно реєстр платників ПДВ. Дійсно, велика кількість бухгалтерів зазначили, що цього реєстру не вистачало у цей військовий період, оскільки він допомагає перевірити інформацію щодо належності юридичної компанії або ФОПа до категорії платників ПДВ. А чим це корисно для бухгалтера, особливо для того, який здійснює реєстрацію податкових накладних? Тим, що податкова накладна буде зареєстрована вірно, а особливо у цей період, коли велика кількість платників ПДВ перейшла на спрощену систему з особливостями 2%. І ми дійсно до кінця не розуміємо, оскільки не всі партнери нам повідомили таку інформацію, відповідно у даному реєстрі ми можемо переглянути таку інформацію і зрозуміти яким чином здійснювати коректно реєстрацію податкових накладних. Адже реєстрація нами неплатника, ми розуміємо чим нам загрожує. Тим, що нам потрібно потім вірно реєструвати податкову накладну, а це втрата часу і можливо навіть штрафні санкції, якщо не в межах визначеного законодавством терміну ми це зробимо. І, крім того, реєстрація розрахунків коригування на невірну податкову накладну. А розрахунки коригування такого характеру можуть бути заблоковані. Тобто незнання індивідуального податкового номера платника ПДВ, нашого партнера, може нам призвести до великої кількості проблем, на які потрібно витратити буде велику кількість часу.
Критерії пошуку в реєстрі платників ПДВ
Для того, щоб скористатися реєстром уже у приватній частині електронного кабінету натискаємо на відповідну кнопку «Реєстри», переходимо у даний реєстр. Є можливість пошуку за трьома критеріями: за індивідуальним податковим номером (або переліком), за кодом ЄДРПОУ/реєстраційним номером облікової картки платника податків і за найменування юридичної фірми / прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця. Перевіримо чи усі ці критерії пошуку на сьогодні працюють коректно.
Найперше, перевіримо за кодом ЄДРПОУ. Натискаю пошук і якщо така юридична компанія має приналежність до платників ПДВ знизу ми бачимо інформацію про її індивідуальний податковий номер, дату реєстрації платником такого податку. Відповідно інформація, яка нам необхідна, з’явилася на екрані. Одразу паралельно покажу, що означає «(або перелік)». В такому випадку мається на увазі, що можна здійснити пошук не лише по одній компанії, а по декількох. Для цього ми без коми, просто через пробіл, вносимо інший ЄДРПОУ. І ось ви бачите, одна юридична компанія, дані по іншій знизу. Можливо такий варіант пошуку варто використовувати тоді, коли нам необхідно по переліку знайти інформацію і для того, щоб її вивести, наприклад, на друк. Ну я рідко використовую цей «по переліку». Найчастіше одна юридична компанія, один ЄДРПОУ, знайшла необхідну інформацію або перевірила її.
Далі по індивідуальному податковому номеру. Вносимо сюди індивідуальний податковий номер, натискаю Пошук. Бачите, працює, вся інформація, актуальна, з’явилася на екрані.
І третій варіант пошуку – за найменуванням або прізвище, ім’я, по батькові. Вношу повне найменування юридичної компанії й ви бачите, зазначається, що дані відсутні за такими критеріями пошуку. Однак ми щойно бачили, що дана юридична компанія є платником ПДВ. Тому слід розуміти, що на сьогодні третій критерій пошуку (по найменуванню або прізвищу, ім’я, по батькові) не працює. Варто використовувати лише два попередні : по коду ЄДРПОУ або по індивідуальному податковому номеру.
Поряд з цим можна спробувати скорочене найменування даної юридичної компанії. Можливо хтось з вас подумав, що саме в такому варіанті можна здійснити пошук. Ви бачите, пошук знову ж таки дані відсутні. Хоча ми щойно бачили, що така компанія є платником ПДВ.
Крім того, візьмімо пошук по реєстраційному номеру облікової картки платника податків. «Інформація відсутня», в такому форматі ви будете бачити на екрані тоді, коли платником ПДВ юридична компанія або ФОП не являються. В такому випадку буде зазначено, що в реєстрі не знайдено такої інформації.
Альтернативні способи перевірки контрагентів
Певний період часу, ми розуміємо, що коли було закрито доступ до даного реєстру усім користувачам, без винятку, ми не мали звідки черпати цю інформацію з відкритих ресурсів, для того, щоб її перевіряти. Чи була альтернатива і, чи є на сьогоднішні альтернатива? Я у своїй роботі використовую програмне забезпечення M.E.Doc, для того, щоб перевірити чи є контрагент платником або навпаки не належить до цієї категорії. Для цього необхідно провести наступні дії. В категорії «Головне меню» переходимо у «Довідники» - «Контрагенти». Будемо додавати нового контрагента, активуємо це поле с правої сторони, натискаємо «Додати контрагента» і вводимо його ЄДРПОУ. Ввівши податковий номер, натискаю «Завантажити сертифікат». Підтягується назва контрагента (юридичної компанії). І далі «Оновити дані по контрагенту». Відбувається пошук в базі. І ось ви бачите, індивідуальний податковий номер та, за наявності, номер свідоцтва платника ПДВ, якщо він внесений в реєстри. Часто буває, що номеру свідоцтва немає. Таким чином теж можна провести перевірку платника ПДВ. Звичайно це не панацея, тому що є варіант, що не усі контрагенти сюди потрапляють, оскільки не усі використовують електронні цифрові підписи АЦСК Україна, а саме це може бути причиною, що у програмному забезпечені M.E.Doc не підтягнеться. Але для великої кількості компаній такий варіант пошуку інформації та перевірки теж є актуальним і досить зручним. В період, коли не працював реєстр, я активно користувалася. Тому для розуміння іншого варіанту доводжу вам як з ним працювати.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.