Ви дізнаєтесь:
- На основі яких документів і яким чином здійснюється оприбуткування основних засобів.
- Як відобразити введення в експлуатацію основних засобів.
- Як сформувати та списати витрати на ремонт основних засобів.
- Як відобразити нарахування амортизації.
- Як та які облікові регістри перевірити після проведення операцій з ОЗ.
На основі яких документів і яким чином здійснюється оприбуткування основних засобів
Ми розглянемо основні операції з обліку основних засобів. Розпочнемо із купівлі капітальних інвестицій. Раніше ми побіжно розглядали документи купівлі ТМЦ та послуг, тому трошки познайомилися з ними. Однак сьогодні розглянемо з погляду придбання необоротних активів. Меню «Покупки» - «Документи покупок» та створюємо новий документ. Нагадаю, що основою для ведення розрахунків с контрагентами, проведення банківських платежів та оприбуткування товарів/послуг є рахунок. Тому першим документом створюємо його. Тип процесу: «Рахунок постачальника ТМЦ». Дата документа: 5 липня 2022 року. Контрагент: «ТОВ «ТЕРМО-БУД». Договір: «1». Кнопка «Додати». Переходимо до заповнення рядків документа. Тип рядка: «ТМЦ». Код ТМЦ: створюємо новий класифікатор ресурсів, оскільки потрібного немає. У теці «Обладнання» - «Верстати» створюємо нову позицію. Позначення та найменування: «Станок для порізки деревини». Облікова одиниця виміру: «штука». Представлення: «Ім’я». Переходимо на закладку «Економіка (бух. облік)». Рахунок збереження: 1521. І наступна закладка «Коди». Прописуємо код УКТ ЗЕД: 8461. Зберігаємо позицію класифікатора кнопкою «Додати» та вибираємо документ. Найменування ТМЦ дублюємо. Кількість: «1 штука». Ціна: «250 000 грн». ПДВ: «Базова ставка» (тобто 20%). Зберігаємо рядок документа кнопкою «Додати».
На підставі рахунку створюємо документ «Надходження ТМЦ та капітальних інвестицій від постачальника». Документ заповнюється автоматично. Однак необхідно вказати номер документа, змінити дату (за необхідності) та зазначити на який склад оприбутковуємо інвестицію («Склад зберігання»). Кнопка «Додати». Та перевіримо рядки документа. Бачимо, що кількість та ціна підтягнулися автоматично. Рахунок дебету прописався 1521 бо ми його вказували у карточці класифікатора. Проводимо документ надходження. Переглянемо проводку документа. Дебет 1521 Кредит 6311. Оприбуткування капітальної інвестиції та виникнення кредиторської заборгованості. І друга проводка: Дебет 6442 Кредит 6311. Перша подія по ПДВ.
Як відобразити введення в експлуатацію основних засобів
Перейдемо до введення в експлуатацію. Введення в експлуатацію основного засобу створюється на підставі документа надходження. Встаємо на документ надходження, кнопка «Створити на підставі» - «Введення в експлуатацію ОЗ, НМА». Тут зазначаємо документ, номер та дату. За решіткою встановлюємо номер у системі та дату введення в експлуатацію (7 липня 2022 року). Наказ, згідно якого наказу ми вводимо в експлуатацію. У нас 07-07-22-1. Дата: від 7 липня 2022 року. Відправник: «Склад зберігання». Одержувач: «Виробництво». Переходимо на закладку «Комісія». Зазначаємо членів комісії, відповідальних за введення в експлуатацію, або обираємо склад комісії, який був заздалегідь створений. Ми ж оберемо кількох працівників. Кнопка «Додати». Заповнюємо рядок документа, тому відкриваємо його на коригування. Код ТМЦ підтягнувся автоматично на підставі документа надходження. Інвентарний номер, це вже позиція основного засобу, яку ми вводимо в експлуатацію. Створюємо нову. На закладці «Картотека» вказуємо інвентарний номер (п’ятий). Найменування: «Станок для порізки деревини». Закладка «Знос». Розшифровка податкової групи: «Група 4 - машини й обладнання». Встановлюємо галочку «Знос». Це означає, що цей основний засіб підлягає для нарахування амортизації. Метод розрахунку зносу: «Прямолінійний». Зберігаємо позицію та вибираємо документ. Термін експлуатації: «5 років». Підтягується згідно податкової групи, але може змінюватися за потреби. Ціна підтягується із залишку по ТМЦ. Рахунок Дебету 104. Рахунок витрат для нарахування зносу, вказуємо 91 рахунок, оскільки це загально-виробничий підрозділ. Зберігаємо документ та проводимо.
Проводка по документу, Дебет 104 Кредит 1521. Глянемо друковану форму акту введення в експлуатацію. Кнопка «Друк» (F5). Форма «Акт введення в експлуатацію основних засобів». Є можливість зберегти документ у різних форматах або ж зразу видрукувати. Також глянемо друковану форму ОЗ-1 «Акт прийняття-передання (внутрішнього переміщення) основних засобів». Це типова форма, затверджена законодавством.
Зробімо невеличкий аналіз. Відкриємо меню «Звіти» - «Оборотно-сальдова відомість». Сформуємо звіт «Оборотно-сальдова відомість» за липень по рахунку 1521 з групуванням по класифікатору ресурсів. Кнопка «Сформувати». Бачимо, що на кінець місяця залишку по станку для порізки дерева немає, бо протягом місяця відбулося і придбання капітальної інвестиції та її введення в експлуатацію. А також сформує звіт у меню «ОЗ та НМА» - «Відомість залишків та руху ОЗ, НМА». Період: липень. З групуванням по інвентарних номерах. Бачимо, що цього місяця є введений в експлуатацію основний засіб на 104-й рахунок бухгалтерського обліку.
Як сформувати та списати витрати на ремонт основних засобів
Наш придбаний основний засіб вимагає додаткового ремонту, що вплине і на його балансову вартість. Відобразімо операцію ремонту в обліку. Спершу оприбуткуємо на рахунку 1522 необхідні комплектуючі для здійснення ремонту. Для цього створюємо рахунок від покупця та перехідну накладну. Меню «Покупки» - «Документи покупок». Створимо новий документ. Тип процесу: «Рахунок постачальника ТМЦ». Дата: 15 липня 2022 року. Контрагент: «ТОВ «ФУКСІЯ». Договір: «*». Кнопка «Додати». Рядки документа. Тип рядка: «ТМЦ». Код ТМЦ: «Комплектуючі до станка». Найменування дублюємо. Кількість: «1 штука». Ціна: «35 000 грн». Додаємо документ. На підставі рахунку створимо надходження ТМЦ. Склад: «Виробництво» (той підрозділ, де введений в експлуатацію основний засіб). У рядках документа прописуємо аналітику для рахунку 1522. Капітальні вкладення, обираємо з наявних або створює новий елемент, у мене «Верстат для порізки деревини». Статті доходів/витрат вказуємо «поліпшення і ремонт основних засобів загальновиробничого призначення». Зберігаємо і проводимо документ. Переглянемо проводки. Дебет 1522 і Кредит 6311 створилося з необхідною аналітикою.
Для відображення капітального ремонту в програмному забезпеченні «MASTER: БУХГАЛТЕРІЯ» передбачений окремий документ: Модернізація основних засобів. Переходимо у меню «ОЗ та НМА» - «Документи ОЗ і НМА», створюємо новий документ. Тип процесу: «Капремонт, модернізація ОЗ власними силами». Документ №: «1». Дата: 15 липня 2022 року. Одержувач підрозділ «Виробництво». Кнопка «Додати». Заповнюємо рядок документа. Тип рядка: «КР, модернізація основних засобів». Інвентарний номер, обираємо методом підбору з наявних зі списку наш станок. Є можливість ділити суму витрат на кілька об’єктів або на кілька місяців (за потреби). Ми ж не ділимо і прописуємо всю суму витрат, 35000 грн. Зазначаємо аналітику для рахунку 1522. Капітальні вкладення. Верстат для порізки деревини. Додаємо документ. По кнопці «Розрахунок» (F2) проводимо рознесення документа як реальний. Так проводиться рознесення даних у регістр обліку основних засобів. А також, по кнопці «Розрахунок», формуємо проводки по документу. Тобто прописуються бухгалтерські проводки. Бачимо, що сформувалася проводка, Дебет 104 і Кредит 1522. Уся сума накопичених витрат, 35 000 грн, рознесена на балансову вартість основного засобу. По кнопці «Друк» (F5) можна сформувати друковані форми для цього документу.
Як відобразити нарахування амортизації
Тепер нарахуємо амортизацію. Нагадаю, що нарахування амортизації відбувається на наступний місяць після введення в експлуатацію основних засобів. Для цього у списку документів створюємо новий документ. Тип процесу: «Нарахування зносу». Дата: 31 серпня 2022 року. Додаємо документ. Далі за кнопкою «Розрахунок» (F2) обираємо операцію «Розрахунок зносу». Програма розраховує знос за цей місяць за усіма об’єктами, які були введені в експлуатацію раніше. Ще раз «Розрахунок» - «Рознести документ у відомість ОЗ як реальний». Та сформувати проводки по документу. Таким чином амортизація нарахована та відображена в обліку. Бачимо це за плюсами у колонках регістрів ОЗ та бухгалтерського обліку. Перевіримо дані, які у нас сформувалися у меню «ОЗ та НМА» відкриємо звіт «Відомість залишків та руху ОЗ, НМА» за 2 місяці, з липня по серпень 2022 року. Групування встановлюємо по інвентарних номерах. Кнопка «Сформувати». Можемо проаналізувати, що відбувалося з цим основним засобом протягом двох місяців. Введення в експлуатацію, відображений ремонт та нарахована амортизація.
Отже, сьогодні ми розглянули такі операції з основними засобами як придбання, введення в експлуатацію, капітальний ремонт та нарахування амортизації. Проаналізували обороти та залишки по рахунках бухгалтерського обліку.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.