Ви дізнаєтесь:
- Про новації для платників ПДВ та акцизного податку.
- Про розрахунок ціни на паливо та правила його передачі та реалізації.
- Коли та як можна користуватися простроченими документами.
Попри війну підприємства продовжують працювати, багато хто починає відновлювати роботу і тому ми також продовжуємо працювати й інформувати вас про найважливіші новини на тлі бухгалтерського та податкового обліку. Тому подивімось які новації ми зараз з вами маємо зважаючи на те, що відбулося протягом вихідних днів. Хочу наголосити на тому, що Податкова продовжує інформувати щодо подання певних декларацій. Зокрема вона звернулася до фізичних осіб, які мають здавати декларацію про майновий стан і доходи. Посилаючись на нещодавні зміни до Податкового кодексу, податкова служба нагадала, що для громадян, які не мають можливості своєчасно подати податкову декларацію про майновий стан та доходи, граничний термін подання звітності буде відтерміновано на після воєнні три місяці. Нагадаю, що зазвичай, як би все було добре, нормативні строки звітування для громадян, які мають відзвітуватися згідно з нормами ПКУ, становить 1 травня 2022 року. Теж саме стосується і тих осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, до 1 травня 2022 року вони б мали подати декларацію за 2021 рік. Податкова наголошує на тому, що працюють електронні сервіси. Отже, якщо у вас є все ж таки можливість відзвітуватися, робіть це, а якщо ні, то зважте на те, що термін буде продовжений після закінчення воєнного стану плюс ще 90 днів, тобто 3 місяці. Ну а громадяни, які зазвичай звітували для того, щоб отримати податкову знижку, для них термін взагалі припадає на 31 грудня 2022 року, отже будемо сподіватися, що у них також буде час своєчасно відзвітуватися й отримати відповідні податкові бонуси.
Окрім цього податкова розповіла про порядок закриття ФОПів в умовах запровадження воєнного стану. Зокрема податкова служба звертає увагу, що заяву можна подати в паперовому або в електронному вигляді. І платник податків, він позбавляється статусу суб’єкта підприємницької діяльності від дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру. Такий запис про припинення ФОПа вноситься до Єдиного державного реєстру протягом 24 годин з моменту подання заяви. При цьому ФОП має можливість користуватися як електронною послугою та здійснити онлайн подання заяви через кабінет громадянина на порталі «Дія». А припинення підприємницької діяльності здійснюється незалежно від місця перебування ФОП у межах України.
Також державна податкова служба надала рекомендації для платників акцизного податку, яким чином їм звітуватися. Адже у платників акцизу, зокрема у платників паливного акцизу, є певні особливості. Вони пов’язані з реєстрацією електронних документів, зокрема з акцизними накладними, розрахунками коригування. І, як відомо, початок воєнного стану, він трошечки сплутав карти й не всі мали змогу відповідно зареєструвати свої акцизні документи. Отже, як зазначає податкова служба, загалом декларування відбувається в загальному порядку, але те що стосується платників, які є платниками паливного акцизу, платниками акцизу щодо спирту етилового, вони мають врахувати особливості щодо зокрема реєстрації відповідних документів, акцизних накладних, розрахунків коригування, заявок на поповнення, до і після дати воєнного стану. Є також нюанси, які стосуються акцизних складів, але докладно про ці всі особливості ми з вами поговоримо незабаром у випуску, який я для вас вже готую і дуже і дуже скоро він вийде на платформі. Отже, всі платники акцизу, кого торкаються ці питання, будь ласка, слідкуйте за нашими новаціями.
Також державна податкова служба нагадала про порядок обкладання ПДВ операцій із заправки/дозаправки транспортних засобів ЗСУ. Податківці заявили й повторили той момент, що до припинення чи скасування воєнного стану, такі операції обкладаються ПДВ за нульовою ставкою. Звідки такий висновок випливає, хочу нагадати, що Кабмін прийняв постанову від 2 березня 2022 року №178 «Деякі питання обкладання податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану». І власне саме виходячи із цієї постанови був зроблений і повторений цей висновок щодо застосування нульової ставки. Ну звісно щодо ПДВ зазвичай дуже і дуже багато запитань, тому хочу нагадати що на бухгалтерській відео платформі ми вже розглядали особливості декларування ПДВ за лютий. А оскільки йдеться про операційні моменти, які також є дуже важливими, хочу нагадати й повідомити, що незабаром нас очікує черговий спецвипуск щодо ПДВ, особливості в період воєнного часу. Отже, будь ласка, слідкуйте за нашими новинами.
Далі. Хочу звернути вашу увагу, що державна податкова служба згадала про обов’язки платників, які здійснюють передачу пального на потреби ЗСУ. Як зазначили податківці, протягом дії воєнного стану, операції з безоплатної передачі пального військовим формуванням не є операцією з реалізації пального у разі, якщо йдеться про суб’єктів господарювання, які купували пальне, отримували його виключно для власного споживання чи промислового перероблення. В чому колізія? Тут хочу трошки наголосити, зазначити, нагадати, коли я отримувала пальне виключно для власних потреб, в мене були параметри, які мені дозволяли не реєструватися платником паливного акцизу і не отримувати ліцензії. Але ми зазвичай в мирний час казали, що, будь ласка, в жодному разі не передавайте безоплатно, тому що безоплатна передача вашого пального, яке ви купили для себе, це є реалізація. А зважаючи на те, що такі операції у воєнний час, вони мають місце, податкова, це дуже добре, що вона нагадала, наголосила на тому, що ось така безоплатна передача, вона не буде набувати статусу реалізації пального. Що з цього випливає? Отже, якщо ви не є зареєстрований платником паливного акцизу, вам не треба отримувати ліцензію на право здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним. Ну власне хочу нагадати, якщо у вас є пальне для власного споживання, то напевно у вас ліцензія на зберігання є, але ліцензій для передачі жодних не треба отримувати. Відповідно не треба реєструватися платником акцизного податку і реєструвати акцизні склади, тобто місце з якого ви будете передавати такі обсяги пального. Ну і відповідно не треба реєструвати жодні акцизні документи. Зокрема ті обсяги пального, які безоплатно будуть передані на зазначені потреби, при обрахунку обсягів яких суб’єкт господарювання має право отримати протягом року на зберігання виключно із метою власного споживання чи промислового перероблення не набуваючи статусу платника акцизного податку, всі дуже добре хто в темі тут і пам’ятають пункт 14.1.6 ПКУ, такі пільги що не є акцизним складом, і там щодо обсягу пального, який я отримую протягом року сказано два обмеження. Для платників податку 4 групи це 10 тис. куб. м. Для платників всіх інших це є 1000 куб. м. Отже, якщо ви купляєте для себе, передаєте певний обсяг на потреби ЗСУ, ось той обсяг, який ви передали, вони в загальний підрахунок 1000 куб. м на рік або 10 тис. куб. м на рік також не будуть враховуватися. Будь ласка, допомагайте армії й не хвилюйтесь, що ви раптом станете платниками акцизного податку.
Також Державна регуляційна служба розглянула питання ліцензування та видачі документів дозвільного характеру в умовах воєнного стану. Регуляторна служба з’ясувала, що на сьогодні зупинено строки надання адміністративних послуг та строки видачі документів дозвільного характеру. Також зупинені строки будуть поновлені у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану. Поряд з цим державна регуляторна служба вважає, що у разі можливості, якщо безпекова ситуація дозволяє, видача документів дозвільного характеру та ліцензій здійснюється у встановлені строки згідно з законом.
Також хочу зазначити, що Президент підписав закон про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів і визначив правові засади вилучення з мотивів суспільної необхідності об’єктів права власності російської федерації та її резидентів. Таке вилучення буде відбуватися без будь-якої компенсації вартості активів. Тому, будь ласка, якщо вас це торкається як суб’єкта у якого вилучають, це також врахуйте при проведених ваших бухгалтерських операцій, при формуванні балансів, тому що це вже будуть в нас не активи, а це те, що має бути списано на витрати.
Також хочу сказати, що Уряд ухвалив рішення для уникнення дефіциту пального та стримування зростання його ціни. Затверджені зміни, зокрема до формули розрахунку максимальної ціни пального на заправках. Нова формула дає економічний стимул мережам дозволити собі завозити більше пального. Тому що по формулі, яка була адекватною до війни, зараз завозити нафтопродукти мережам дуже не вигідно, але ця формула, вона має сенс у разі зміни ставок ПДВ та акцизу. І рішення, таке, без зміни ставок, воно призвело б до зростання ціни. Тому є гарна новина, що до Верховної Ради подано законопроєкт про скасування акцизу та зниження ставки ПДВ з 20% до 7%. І Уряд сподівається, що це суттєво зменшить розмір податків, які раніше становили більш ніж половина ціни пального. Нова формула почне застосовуватися як тільки Верховна Рада проголосує за зниження податків. Тобто вони будуть йти у тандемі.
Також на довоєнному рівні залишено наразі розмір націнки українських мереж АЗС (4.55 грн за літер бензинів та 5 грн на літр дизелю). Тобто чекаємо на новації та поки що користуємося старими показниками щодо націнок.
Кабмін до кінця карантину звільнив бізнес від токенів. Ну нагадаю, що з 31 березня платники податків мали перейти на токени на захищених електронних носіях і Кабмін своєчасно прийняв відповідну постанову, постанову щодо продовження термінів дії карантину. Хочу нагадати, що вона продовжена наразі із 31 березня до 31 травня поточного року. І йдеться про постанову Кабміну №229, яка дозволила використання до кінця карантину електронних підписів та печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа. Як продовжити дію електронних ключів дистанційно? Ми нещодавно пояснювали на бухгалтерській відео платформі, отже звертайте, будь ласка, до наших свіжих матеріалів.
Кабмін розширив перелік областей для отримання допомоги через війну. Ну як ми й передбачали, є у нас кабмінівський порядок №204, в якому є перелік областей на яких ведуться активні військові дії та всі хто може претендувати на допомогу 6500 і знаходиться зареєстрований як платник єдиного соціального внеску на цих територіях, вони мають право на допомогу. Додали до цього переліку ще і Дніпропетровську область. Отже, будь ласка, якщо ви там зареєстровані як ФОП або ваше підприємство зареєстроване там як платник ЄСВ і ви є найманим працівником, зокрема, ви можете спробувати через «Дію» подати відповідну заявку. Знову ж таки хочу зазначити, що доже багато інформації щодо цієї допомоги вже є на нашій відео платформі. Але є і проблеми, пов’язані з отриманням, технічні перш за все. Тому, будь ласка, ті хто в нас шановні слухачі, передплатники, які знаходяться у Дніпропетровській області, просто раджу спробувати подавати заявку. Якщо не буде проходити, чекати, писати у технічну підтримку. Тому що дійсно з одного боку це дуже добре що розширили перелік, з іншого боку навіть ті, хто були в первісному переліку мали проблеми з отриманням, із поданням заявок, навіть при виконанні всіх умов
Кабмін дозволив підприємствам використовувати кошти з арештованих рахунків. Втім варто враховувати, що такий дозвіл, він не стосується всього, він стосується виключно видаткових операцій щодо виплати заробітної плати в розмірі не більше п’яти мінімальних розмірів заробітної плати в місяць на одно працівника юридичної особи боржника. І такий дозвіл на використання зрозуміло стосується і сплати податків, зборів та ЄСВ.
Мін'юст дозволив громадянам пред’являти документи, строк дії яких закінчився, або документи до яких своєчасно не вклеєна фотокартка. Такий дозвіл актуальний для вчинення нотаріальних дій, проведення державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
Також певні новини є від Держфінмоніторингу. Він своєю чергою вимагає виконання вимог законодавства у сфері фінмоніторингу у період воєнного часу. Але з огляду на війну Держфінмоніторинг визначає, що суб’єкти первинного фінансового моніторингу зобов’язані подавати інформацію про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану. Разом з тим суб’єкти первинного фінансового моніторингу не обмежуються в праві застосування інших вимог свого базового закону. Зокрема йдеться про належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу, здійснення заходів належної перевірки, застосування ризикоорієнтованого підходу, виявлення підозрілих фінансових операцій тощо. І своєю чергою Держфінмоніторинг розраховує на конструктивну реакцію та підтримку фінансового та не фінансового секторів економіки в таких складних умовах. Тому що звісно ми всі розуміємо, що певні махінації на фінансовому ринку і щодо легалізації доходів, які отримані злочинним шляхом, вони можуть мати місце на тлі того, що відбувається у нас в законодавстві.
Що стосується рішень уряду, то хочу звернути увагу на рішення щодо розширення переліку видатків другої черги для здійснення платежів казначейством в умовах воєнного стану. Перелік доповнено такими видатками: для надання допомоги внутрішньо переміщеним (евакуйованим) особам у зв’язку із веденням бойових дій на окремих територіях; на придбання пального для автотранспорту установ, організацій, що надають соціальні послуги; на оплату послуг із забезпечення функціонування державних реєстрів, держателями яких є Міністерство юстиції та Державна реєстраційна служба. Очікується що прийняте рішення дасть змогу здійснювати платежі за вищезазначеними видатками в пріоритетному порядку.
Також своє рішення має орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю. Він зокрема зупинив перевірки з контролю якості аудиторських послуг. Йдеться про перевірки, що були розпочаті до 24 лютого 2022 року та не були завершеними, та перевірки з контролю якості аудиторських послуг, які мали розпочатися у період із 24 лютого 2022 року та не були розпочаті. Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю також повідомив про продовження строків подання інформації про надання суб’єктами аудиторської діяльності, послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес та інформування про оприлюднення звіту про прозорість. Цю інформацію можна буде подати протягом трьох місяців після війни. Тобто ці класичні три місяці, які в нас вже з’явилися в законодавстві щодо абсолютно всієї звітності, яка в нас зазвичай у мирний час подавалася в певні строки.
Також Уряд продовжує надавати роз’яснення щодо оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування. Зокрема керівникам державних органів, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету до припинення чи скасування воєнного стану в Україні, надано право самостійно визначати розмір часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу). Ну хочу нагадати, що тут є класична норма нашого КЗпП, якщо визнано простій, то є обмеження не нижче двох третин тарифної ставки й на це також варто орієнтуватися.
НАДС підготувало роз’яснення щодо оплати праці працівників державних органів місцевого самоврядування, підприємств, що фінансуються або дотуються з бюджету в умовах воєнного стану. В такому рішенні особлива увага була приділена оплаті праці під час виконання роботи в штатному режимі та дистанційно, а також оплаті праці на час простою. Ну хочу сказати, що питання оплати праці, організації роботи працівників це ну напевно топ 1 або топ 10 запитань, які стосуються саме цих моментів. І зокрема й органи наші офіційно продовжують роз’яснювальну роботу. Хочу звернути увагу також на роз’яснення від Мінекономіки, яке відповідає на найпоширеніші запитання щодо трудових відносин під час воєнного стану. Таке роз’яснення з’явилося 12 березня і на сайт Кабміну, і на сайті Мінекономіки. Зокрема, які питання висвітлило Мінекономіки? Якщо підприємство не може функціонувати через війну, чи може роботодавець пропонувати написати заяву на відпустку працівнику, щоб не платити заробітну плату? Яка процедура оформлення у разі неможливості функціонування підприємства або його частини? Чи діє норма про відповідальність за несвоєчасну плату праці в регіонах, де тривають бойові дії? Якщо людина хоче взяти відпустку, щоб поїхати в інший регіон, чи може роботодавець не надати відпустку і не відпустити? В якому випадку рахується простій і яка зарплата в такому випадку виплачується? Отже, як бачите, навіть за переліком самих запитань, знаю що у більшості бухгалтерів за нашими чатами, вони виникали. І ви можете звісно подивитися і на відповіді від Мінекономіки, але я хочу звернути увагу, що на бухгалтерській відео платформі дуже багато відповідей на ці запитання. І на днях були надані відповіді, які пов’язані з оформленням трудових відносин під час війни. Тобто в нас також дуже і дуже багато матеріалів, тому звертайтеся, будь ласка.
Ну і на останок хочу ще повідомити про новації, які прийняв Національний банк, він продовжує керувати обігом валюти й обігом гривні. Зокрема, Національний банк повернув вимогу щодо надання громадянами підтвердних документів банків під час переміщення валютних цінностей за межі України у сумі що перевищує 10 тис. гривень в еквіваленті. Зокрема йдеться про документи про зняття готівки з власних рахунків або про придбання банківських металів. Хочу наголосити, що у нас кілька етапів щодо цього було. 4 березня Національний банк вніс зміни до своєї постанови, постановою від 24 лютого №18, яка регулює в нас роботу банківської системи в воєнний час. І надали змогу фізичним особам не надавати підтвердні документи при перевезенні валютних цінностей через кордон. Але для того, щоб запобігти певним зловживанням, виведенням капіталу за кордон, Національний банк власне повернувся до первісних вимог. І хочу наголосити на тому, що як і раніше громадяни мали декларувати валютні цінності, вартість яких перевищує 10 тис. під час їх переміщення і ця вимога щодо 10 тис. не змінювалася. До 10 тис. можна вивозити без декларування. Наразі, зважаючи на повернення вимоги щодо надання підтвердних документів сума, яка вивозиться і перевищує 10 тис., декларується і надаються відповідні підтвердні документи щодо походження такої суми. Дуже важливо, зверніть увагу, що документ вже набрав чинності з 13 березня 2022 року. Тобто ті, хто хоче виїжджати зараз і вивозити валютні цінності, мають врахувати таку новацію. І йдеться про постанову Правління НБУ, як я зазначила, від 13 березня 2022 року №51 і зміни внесені до базової постанови №18.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.