Відеоблоги

Податки та звітність у воєнний час

Ви дізнаєтесь:

  1. Як сплачувати податки та подавати звітність під час дії воєнного стану.
  2. Відповідальність за порушення РРО-законодавства.
  3. Які ПН/РК підлягають безумовній реєстрації.
Оберіть відео для перегляду

4.7(24)

Оцініть відео:

Податки та звітність у воєнний час

00:16:36

Ірина Губіна

4.7(24)

Оцініть відео:

24 лютого 2022 року в Україні запроваджено воєнний стан строком на 30 діб, у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації. І через цей момент у бухгалтерів виникає дуже і дуже багато запитань щодо практичної роботи. Відразу хочу сказати, що 3 березня було прийнято низку законів, які врегулювали всі ті питання, які ви ставите у чатах щодо перевірок, сплати податків, реєстрації податкових накладних. Поки що ці законопроєкти ще мають номери законопроєктів, але я дуже хочу поділитися з вами тією інформацією, яку ми вже маємо, яка буде врегульована на рівні законодавчих норм.

Перший законопроєкт №7121 стосується звітності і її подання. Зокрема зазначається, що фізичні особи – підприємці, юридичні особи, які подають всі види звітності (податкову, бухгалтерську, фінансову, документи які мають бути подані відповідно до законодавства), мають бути зареєстровані в електронній формі, вони мають бути відповідно подані й зареєстровані через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період неподання звітності чи обов’язку подати такі документи. Крім цього, в період дії воєнного стану або стану війни також протягом трьох місяців після його завершення не застосовується будь-яка відповідальність (адміністративна, кримінальна) за неподання або за несвоєчасне подання звітності або відповідних документів про які згадується у такому законі. Також ті особи, які беруть участь у військових діях, мають не пізніше ніж за 30 календарних днів з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали подання звітності, у зв’язку з тим, що такі особи брали участь у воєнних діях, через 30 днів вони мають відзвітуватися. Ну і всі питання перевірок вони також не застосовуються. Перевірки повноти, стану, звітів. Щодо документального характеру перевірок таких звітів, вони не застосовуються на період дії воєнного стану.

Законопроєкт №7125 вносить безпосередньо зміни до ПКУ і він перекликається із тими нормами щодо перевірок, щодо подання звітності, про які згадує законопроєкт №7121. Чому? Тому що законопроєкт №7121, він взагалі не стосується будь-яких норм закону. А от законопроєкт №7125 – це вже є зміни до Податкового кодексу. Зважте, будь ласка, зміни внесені до підрозділу 10 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Наразі додається новий п. 69 і в цьому п. 69 є низка, скажімо так, воєнних правил, які стосуються саме умов оподаткування. Перелік моментів, перелік пунктів, він складає 10 позицій. Я не буду звісно повторювати всі, але найголовніші хочу наразі зазначити. Те що стосується подання звітів і, знову ж таки, сплати податків, тобто термін сплати податків, термін подання звітності, терміни реєстрації накладних акцизних, ПДВ накладних, документів електронних, зокрема довідок, які стосуються стану залишків пального для платників акцизного податку. Всі ці документи можуть бути із запізненням подані й зареєстровані. Зазначено, що платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Отже, якщо через технічні можливості ви не мали змогу своєчасно або відзвітуватися, або заплатити податки, або зареєструвати акцизні накладні, розрахунки коригування, податкові накладні й т.д. Тобто і відповідні довідки щодо акцизу подати. У вас є період щодо закриття всіх цих моментів.

Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Нагадаю, що дата «Х» це є 24 лютого, тобто йдеться про всі перевірки, які станом після цієї дати, на цю дату були розпочаті або планувалися після цієї дати.

Окрім цього, згадується питання щодо тих платників податків, які не могли виконати свої безпосередні обов’язки платників податків у зв’язку з участю в військових подіях. Вони зобов’язані протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків воєнного стану відповідно відзвітуватися і сплатити податки.

Дуже важлива інформація для платників акцизного податку. Вона стосується ситуації, коли в немає технічної можливості зареєструвати акцизну накладну, а треба переміщувати пальне. Ми всі дуже добре знаємо чому це відбувається: обсяг пального має потрапити до реєстру, до переліку транспортних засобів, які переміщують пальне. І отже, ми можемо переміщувати пальне, навіть не маючи реєстрації відповідної акцизної накладної за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити всю інформацію у відповідній акцизній накладній. Така акцизна накладна, коли з’явиться технічна можливість, має бути відповідно зареєстрована в ЄРАН (Єдиному реєстрі акцизних накладних).

Дуже важливе зауваження стосовно добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, в тому числі підакцизних послуг, які надаються і Збройним Силам України й відділенням територіальної оборони. Ось така передача, як зазначено в п. 69.5 відповідної норми ПКУ, не вважається операцією з реалізації для цілей оподаткування. Тут коротенько хочу зазначити, що, напевно, хотіли звільнити й не називати такі операції операціями, які оподатковуються ПДВ, але наслідки того, що вони мали на увазі прописуючи, що це не є операцією реалізації для цілей оподаткування, – ще доведеться з’ясовувати. Добра норма, але не дуже точне формулювання.

Пункт 145.9 дуже добре знають всі платники податку на прибуток, які застосовують податкові різниці, і ви дуже добре знаєте, що цей пункт – це є коригування. Коли ми передаємо певні обсяги товарів, суму коштів, певні засоби до неприбуткових організацій, які мають реєстрацію в відповідному реєстрі, то сума передачі, яка перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, потрапляє до коригувальної різниці. Тобто вона збільшує оподатковуваний прибуток. Відповідно, згідно із п. 69.6, таке коригування за пунктом 145.9 не буде застосовуватися на період дії воєнного стану.

Що стосується відшкодування вартості пального, яке використали фізичні особи для потреб Збройних Сил та підрозділів територіальної оборони та будуть компенсуватися таким фізичним особам: вони не будуть включатися до оподатковуваного доходу таких фізичних осіб, що відповідним чином отримали компенсацію.

Перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, призупиняється. І дуже важливе зауваження стосовно ліцензій, що діють. Оскільки, може не бути можливості сплатити черговий платіж, або отримати відповідну ліцензію, всі вимоги щодо строків чергового платежу, поновлення ліцензії й т.д., призупиняються . Всі відповідні обов’язки щодо ліцензій мають бути здійснені протягом 30 днів наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Ось такі норми, які вносяться до ПКУ. Але хочу зазначити, що це є не все. І дуже радісна норма на тлі тих подій, які у нас відбуваються, стосується закону про РРО. Окрім цього, законопроєктом №7125 доповнюються прикінцеві положення Закону про РРО і зазначається, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог цього закону не застосовуються. Тобто всі санкції стосовно порушень, які пов’язані з невикористанням, зокрема, РРО, на період воєнного стану в нас призупиняються.

Окрім цього, припиняється на період існування воєнного стану на території України відповідальність за несвоєчасне подання будь-якої звітності, крім податкової, і подається вона за правилами визначеними п. 69 підрозділу 10 Розділу XX ПКУ, тобто нового пункту щодо особливості податкового контролю податкової звітності, податкових правил у період воєнного стану. Ось такі новації ми з вами маємо. Закони набувають чинності з дня опублікування. І я впевнена в тому, що вони дуже і дуже скоро будуть опубліковані. Нагадаю, прийняті 3 березня Верховною Радою у складі пакету із 14 законів, які регулюють питання пов’язані із нашим особливим положенням, із нашим воєнним станом і протидією російській агресії.

Щодо податкових новин хочу надати ще додаткову інформацію, яка не увійшла у відповідні закони.

Перш за все, питання, яке стосується ПДВ. Також нагадаю, що на період дії воєнного стану, до постанови, яка в нас регулювала питання Порядку призупинення реєстрації податкових накладних, Порядок КМУ, до цього порядку також постановою КМУ від 28 лютого 2022 року №163 внесено зміни. Зокрема, додано тимчасовий пункт, який додає додаткову ознаку безумовної реєстрації податкових накладних. Там є чотири ознаки, й це є п’ята додаткова ознака, але вона тимчасова, на період дії воєнного стану. Стосується вона податкових накладних або розрахунків коригування, в яких відображено виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1-24 УКТЗЕД, крім підакцизних товарів, і за умови, що такі накладні розрахунки складені платниками податку, які належать або до мікропідприємств або до малих підприємств. Класифікація така є із посиланням на статтю 2 Закону про РРО. Ще додаткова умова такої безумовної реєстрації таких документів – основний вид діяльності таких підприємств є хоча б одним із видів економічної діяльності відповідно до КВЕД. Далі наводиться доволі значний перелік КВЕДів із посиланням саме на номери КВЕДів.Трохи процитую про що йдеться: про вирощування сільгоспкультур, про підприємства які розводять сільгосп тварин та птицю, займається риболовством, переробляють молоко, масло, сир, виробляють м'ясо, фруктові та овочеві соки, олію, тваринні жири, харчові жири, какао, шоколад, кондитерські вироби, чай та каву і т.д., готові корма для тварин, безалкогольні напої та інші води, розлиті в пляшки. Знову ж таки повторюся, я не маю змоги повторити весь перелік діяльності щодо КВЕДів, які мають такі підприємства проводити для того, щоб потрапити під безумовну реєстрацію. Але таким є головний напрямок кого це може стосуватися – розмір підприємства і відповідні КВЕДи, за якими здійснюється діяльність.

Також є дуже важлива інформація для акцизників, платників паливного акцизу. Податкова служба зазначила, що у випадку, коли ви стикаєтеся із ситуаціями вилучення пального, що перебувало у державній, приватній або комунальній власності і якщо таке відчуження пального або вилучення пального або майна юридичних та фізичних осіб виникає для потреб Держави в умовах правового режиму воєнного стану на потреби збройних сил та оборони України, таке вилучення вважається втратою відповідного майна у наслідок форс-мажорних обставин. Якщо відшкодування вартості не здійснено – в такому порядку відчуження не вважається реалізацією. І відповідно коли йдеться про акциз, якщо таке пальне вилучається, ми маємо змогу такий акцизний податок не нараховувати. Тобто акцизний податок не виникає. Оскільки ми з вами знаємо, що більшість норм, які стосуються податкового законодавства, вони пов’язані безпосередньо із наявністю воєнного стану, як форс-мажорного стану. Дуже важливо розуміти, яким чином такий форс-мажор засвідчується. Нагадаю, що форс-мажор – це є обставина, що звільняє від відповідальності за невиконання договірних зобов’язань і в Україні діє законодавство, діють інституції, які засвідчують такий форс-мажор, це така клопітка процедура. Зважаючи на особливості воєнного стану, як форс-мажору, торговельно-промислова палата і відповідно регіональні торговельно-промислові палати ухвалили рішення щодо спрощення такої процедури. З метою позбавлення суб’єктів господарювання необхідності подавати такий великий пакет документів щодо підтвердження саме форс-мажорних обставин, пов’язаних із воєнним станом, на сайті торгово-промислової палати розміщено від 28.02.2022 р. загальний офіційний лист торгово-промислової палати України щодо засвідчення форс-мажорних обставин. Тобто що треба зробити? Треба зайти, роздрукувати цей лист і цей лист буде відповідним підтвердженням форс-мажорних обставин. Будь ласка, також майте це на увазі.