Інші

ВІЙНА: кадри, перевірки, антикорупційне декларування, валюта

КАДРИ/ВОЄННИЙ СТАН: ГРОМАДЯНИ ЗАПИТУЮТЬ – ДЕРЖПРАЦІ ВІДПОВІДАЄ

Як діяти роботодавцю при запровадженні воєнного стану?

Якщо суб’єкт господарювання не здійснює господарської діяльності – для працівників запроваджується простій.

Нагадуємо, що простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

У разі, якщо роботи продовжуються, діяти треба відповідно до вимог чинного законодавства про працю.

Як оформити не вихід на роботу працівників у воєнний час? І як в табелі робочого часу відмітити це? Відпусткою за власний рахунок? Чи є інші варіанти?

Якщо немає можливості оформити дистанційну або надомну роботу, можна оформити відпустки, в тому числі без збереження заробітної плати, або відсутність з інших підстав. Звільнення за прогул в таких умовах недопустиме.

Як правильно вийти з декретної відпустки під час воєнного стану?

Жодні особливості виходу працівника на роботу після закінчення відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку під час воєнного стану законодавством не визначені.

Що робити по заборгованості із виплати заробітної плати? Що робити, коли в період воєнного стану немає можливості нарахувати й виплатити заробітну плату, або можна нарахувати, але не можна виплатити?

Заробітна плата має виплачуватися не менше двох разів на місяць. Це норма. Але зараз ми маємо справу із форс-мажорними обставинами. Якщо виплата здійснюється через установи банків – то об’єктивних підстав для невиплати заробітної плати набагато менше, ніж при виплаті заробітної плати у касі підприємства.

Що стосується відповідальності за порушення строків виплати, то вирішальною є наявність складу правопорушення з боку роботодавця. Якщо не було об’єктивної можливості виплатити заробітну плату – це є підставою для звільнення від відповідальності, але не скасовує обов’язку виплати працівникам зарплату у повному обсязі за першої можливості. У разі виявлення порушення під час заходу контролю вноситься припис про усунення порушень, заходи притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання припису.

Чи можна звільняти за власним бажанням працівника чоловіка, і окремо жінку у воєнний стан (можливо там різні правила). І ще: що робити з жінкою, яка виїхала з дитиною за кордон і заяви не написала, просто повідомила, що вже за кордоном?

Заборона на звільнення працівників з роботи за власним бажанням наразі відсутня.

Якщо працівник залишив робоче місце виїхав з місця проживання у зв’язку із бойовими діями – відсутні підстави для звільнення працівника з роботи за прогул, але і зберігати за таким працівником середній заробіток немає підстав.

Чи можна звільнити під час дії воєнного стану працівника з ініціативи адміністрації (скорочення штату)?

Заборони щодо звільнення працівників з роботи у зв’язку зі скороченням штату або чисельності працівників законодавством про працю не передбачено. Водночас якщо є можливість не звільняти такого працівника, то краще зачекати до оголошення демобілізації.

Чи буде Держпраці після закінчення воєнного часу штрафувати за порушення законодавства зараз?

Після нашої перемоги, коли окупантів з України вивезуть вслід за своїм військовим кораблем і всі ми повернемось до повсякденного життя, інспектори праці відновлять проведення за зверненнями громадян інспекційних відвідувань, під час яких до найменших дрібниць розглядатимуть усі обставини, у тому числі й ті, що спричинили порушення, і давати достатній час на їх усунення. Тільки у разі невиконання припису про усунення порушень, будуть розглядатися питання чи варто передавати матеріали інспектування до суду.

У нас є харчові підприємства де є вибухонебезпечні цехи. Вони швидко зупинились. Все законсервували від вибуху. Що робити з працівниками? Виробництво зупинено, як бути з працівниками? За лютий виплатять з/п, а в березні не буде фінансів навіть за простій. Який повинен бути наказ по підприємству про призупинення роботи всіх працівників, на що посилатися?

Зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами, є простоєм (стаття 34 КЗпП України).

У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності й кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.

Час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

У зв’язку із ситуацією в Україні працівники на підприємстві вимагають видати на руки трудові книжки. Я маю на це право? Знаю, що можуть взяти згідно із заявою на видачу

Наразі, законодавство про працю не передбачає обов’язку роботодавця зберігати трудові книжки працівників.

Але, відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки, встановлені Пенсійним фондом України за погодженням із Міністерством соціальної політики й Міністерством економіки.

Після завершення цих робіт наявні трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис.

Тому, якщо роботи по включенню відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників до реєстру застрахованих осіб не завершені, відсутні підстави для видачі трудових книжок працівникам. Натомість працівник завжди має можливість одержати завірену належним чином копію трудової книжки або витяг із неї.

Працівниця має неповнолітніх дітей, дитсадки не працюють, нема з ким залишити дітей. Яку заяву писати, щоб бути з дітьми й не втратити заробіток?

Таку можливість законодавство про працю не передбачає. Водночас роботодавець може надати таким працівникам відпустки, як щорічні, так і додаткові, або без збереження заробітної плати. За наявності можливості виконання роботи поза межами приміщень роботодавця можна також оформити надомну або дистанційну роботу.

Працівники пішли в тероборону, чи зберігається за ними місце роботи та середній заробіток? Які гарантії для громадян України, які долучились добровільно до лав самооборони, та покинули робоче місце. Офіційно виклику з військкомату не було. Чи поширюються гарантії щодо збереження середнього заробітку?

Відповідно до статті 9 Закону України «Про основи національного спротиву» комплектування органів військового управління, військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України здійснюється в особливий період військовослужбовцями за контрактом, за призовом особами офіцерського складу та територіальним резервом.

До складу добровольчих формувань територіальних громад зараховуються громадяни України, які відповідають вимогам, встановленим Положенням про добровольчі формування територіальних громад, пройшли медичний, професійний та психологічний відбір і підписали контракт добровольця територіальної оборони.

На громадян України, зарахованих до складу добровольчих формувань територіальних громад, під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони поширюється дія статутів Збройних Сил України.

Статтею 119 Кодексу законів про працю України передбачено, що за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізичних осіб – підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Таким чином, за працівниками, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, зберігається місце роботи, посада і середній заробіток. Підставою є підписаний контракт.

Вчора закінчився контракт з військовослужбовцем, продовжує служити. Які дії роботодавця?

Відповідно до частини дев’ятої статті 23 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, дія контракту продовжується понад встановлені строки з моменту введення воєнного стану до оголошення демобілізації.

Відповідно, за військовослужбовцем, контракт якого закінчився, але він продовжує служити, збережуться всі гарантії, передбачені статтею 119 Кодексу законів про працю України, а саме місце роботи, посада і середній заробіток.

На підприємстві працівника 24.02.2022 мобілізували. Які дії кадровика? Чи робиться запис до трудової книжки?

За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізичних осіб – підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Тобто, видається наказ про увільнення працівника від роботи на час проходження ним служби зі збереженням середнього заробітку.

Запис до трудової книжки не вноситься.

На підприємстві працівника 24.02.3022 мобілізували. Які дії кадровика? Чи робиться запис до трудової книжки?

За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізичних осіб – підприємців, у яких вони працювали на час призову.

Тобто, видається наказ про увільнення працівника від роботи на час проходження ним служби зі збереженням середнього заробітку.

Запис до трудової книжки не вноситься.

Працівник не встиг приступити до роботи через воєнний стан. Чи зберігається за ним місце роботи?

Якщо працівник не приступив до роботи без поважних на те причин, наказ про прийняття його на роботу може бути скасований. Якщо причина є поважною (наприклад, тимчасова непрацездатність), то діяти необхідно до процедур, визначених законодавством.

Працівник покинув робоче місце без будь-якого повідомлення. Виїхав за межі України. Як платити іншому працівнику, прийнятому на місце тимчасово відсутнього працівника, якщо той, що виїхав, не звільнений?

Оплата праці працівнику, прийнятому на роботу за строковим трудовим договором, здійснюється за посадою, на яку його прийнято. Факт відсутності основного працівника, який не виконує свої обов’язки, на це не впливає.

За матеріалами сайту Держпраці

***

ТОП-10 ГАРЯЧИХ КАДРОВИХ ПИТАНЬ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ ВОЄННИМ СТАНОМ

Працівника мобілізовано. Як оформити відсутність працівника на роботі?

Відповідь залежить від того, чи надав працівник повістку чи копію наказу про зарахування до особового складу. Якщо надав, видаєте наказ про увільнення від роботи у зв’язку з призовом на військову службу під час мобілізації зі збереженням місця роботи, посади й середнього заробітку на період проходження військової служби. Підстава – частина 3 статті 119 КЗпП. У табелі обліку використання робочого часу позначаєте відсутність працівника літерним кодом «ІН» (Інший невідпрацьований час, передбачений законодавством (виконання державних і громадських обов’язків, допризовна підготовка, військові збори, донорські, відгул і т. ін.)).

Якщо працівник повідомив роботодавця телефоном про мобілізацію, у табелі позначаєте відсутність «НЗ» (Неявки з нез’ясованих причин). Коли працівника демобілізують і він принесе військовий квиток із записом про військову службу, видасте наказ про збереження середнього заробітку на період військової служби та зробите коригуючий табель на працівника за період, коли він служив, проведете виплати.

Який видати наказ про призупинення діяльності підприємства на період воєнного стану?

Законодавство про працю передбачає тільки один випадок, коли підприємство зупиняє діяльність – у зв’язку з ліквідацією (п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП). Тому такий наказ не нестиме за собою жодних юридичних наслідків. Якщо підприємство не може провадити господарську діяльність, можна працівникам оголосити простій з оплатою з розрахунку не нижче від двох третин окладу працівника (ч. 1 ст. 113 КЗпП). Також за згодою працівників можна оформити відпустки без збереження зарплати за угодою сторін на час карантину на підставі статті 26 Закону «Про відпустки». Наразі встановлений Кабміном карантин триває до 31.03.2022.

Частина працівників виїхала за кордон. Як їх табелювати?

Якщо працівники терміново виїхали за кордон і не встигли оформити відсутність на роботі, наприклад, відпусткою без збереження зарплати, у табелі позначаєте їх відсутність літерним кодом «НЗ» (Неявки з нез’ясованих причин) і не оплачуєте. Після повернення працівників на підставі пояснень видасте наказ, яким визнаєте, що працівники були відсутні на роботі з поважних причин, зробите коригуючий табель з літерним кодом «І» (Інші причини неявок).

Як оплачувати простій під час воєнного стану?

Час простою не з вини працівника, в т. ч. на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від 2/3 тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

За час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток (ст. 113 КЗпП). Оскільки зараз не йдеться про небезпечну виробничу ситуацію, підприємства оплачують працівникам простій у розмірі не нижче від 2/3 їх посадового окладу. Утім, якщо підприємство має фінансову можливість, може оплачувати простій у більшому розмірі, наприклад, у розмірі середнього заробітку.

Нагадаємо, простій можна оголосити одному або декільком працівникам, окремому підрозділу або усім працівникам.

Чи можна звільняти і приймати на роботу працівників під час воєнного стану?

Так, звичайно. І під час воєнного стану керуємося загальними нормами КЗпП України.

Що робити, якщо прийняли працівника, а повідомлення про прийняття на роботу до податкової служби не можемо подати?

Подасте пізніше, коли буде можливість. Навряд чи Держпраці оштрафує роботодавця за затримку подання повідомлення про прийняття на роботу не його вини, через форс-мажорні обставини. А якщо оштрафує, штраф можна буде оскаржити у судовому порядку.

Які гарантії мають працівники, що пішли добровольцями територіальної оборони?

Законодавство про працю не містить жодних гарантій для працівників, які є членами добровольчих формувань територіальних громад. Роботодавець має зберігати за такими працівниками лише посаду та робоче місце, оскільки це відсутність на роботі з поважних причин.

Діяльність добровольчих формувань фінансують за рахунок державного і місцевих бюджетів, а також з інших джерел, не заборонених законодавством. Членство у добровольчому формуванні не звільняє від обов’язку проходити строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. Під час мобілізації добровольців територіальної оборони, які за станом здоров’я придатні до військової служби у воєнний час та мають військово-облікову спеціальність, за потреби призивають для комплектування військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил та інших складових сил оборони за територіальним принципом (п. 5-7 Положення про добровольчі формування територіальних громад, затверджене ПКМУ від 29 грудня 2021 р. № 1449). Тобто НПА відокремлюють членство у добровольчому формуванні від проходження військової служби. Добровольці тероборони укладають контракт, форму якого має затвердити Міноборони. Наразі форми контракту немає. До тероборони приймають лише за заявами.

На членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (ст. 24 Закону «Про основи національного спротиву»). Проте у Законі «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» немає гарантій щодо збереження середнього заробітку на підприємстві на час служби. Стаття 119 КЗпП також не передбачає гарантій щодо збереження заробітку за добровольцями тероборони, яких не призвали на військову службу.

Тому якщо працівник подав роботодавцеві довідку, що він є добровольцем тероборони, у табелі період відсутності позначайте літерним кодом «І» (інші причини неявок). Якщо працівник лише телефоном повідомив про вступ до тероборони, позначайте у табелі дні відсутності літерним кодом «НЗ («неявки з нез’ясованих причин»).

Що робити, якщо підприємство не змогло до 1 березня подати звіт № 10-ПОІ до Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю?

Подасте, коли буде можливість. Форму № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2021 рік роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані (п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, ПКМУ від 31 січня 2007 р. № 70). Навряд чи Держпраці оштрафує роботодавця за затримку подання звіту № 10-ПОІ через форс-мажорні обставини. А якщо оштрафує, штраф можна буде оскаржити у судовому порядку.

Чи можна видати трудові книжки працівникам за їхніми заявами?

На сьогодні немає правових підстав видати трудові книжки. Навіть якщо роботодавець чи працівники передали сканкопії трудових книжок до порталу ПФУ, ПФУ має ще перевірити й оцифрувати відомості про трудову діяльність. Трудові книжки видають після того, як ПФУ завершить ці роботи до 10.06.2026 (п. 2 розд. 2 прикінц. Положень Закону № 1217-IX).

На думку Держпраці, яка є спірною, за заявою працівників можна видати трудові книжки. Тому якщо роботодавець скористається порадою Держпраці, теоретично не повинен нести жодної відповідальності. Якщо роботодавець вважає, що буде надійніше, щоб трудові книжки зберігали працівники, можна це зробити за їх заявами, наприклад: «Прошу видати трудову книжку для подальшого зберігання вдома». Жодних наказів видавати не потрібно. У Книзі руху обліку трудових книжок як підставу видачі можна вказати Закон від 05.02.2021 № 1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі».

Звертаю увагу, що МОЗ у листі від 24.02.2022 № 48/5378/2-22 на адресу структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міськдержадміністрацій, обласним центрам контролю та профілактики хвороб МОЗ України та підприємств, установ, організацій, що входять до сфери управління МОЗ нагадало, що трудові книжки працівникам під розписку видають тільки при звільненні відповідно до постанови КМУ від 27.04.1993 № 301 та зобов’язало вказані підприємства організувати роботу зі збереження трудових книжок працівників.

Чи можна звільнити працівника, що не вийшов на роботу і не відповідає на дзвінки?

Ні. Можливо, працівник перебуває у небезпечному місці і не має зв’язку. У такому разі це відсутність з поважної причини. Поки що у табелі позначаєте їх відсутність літерним кодом «НЗ» (Неявки з нез’ясованих причин) і не оплачуйте. Після того, як отримаєте пояснення працівника, будете вирішувати, чи працівник був відсутнім на роботі з поважної причини.

«Зразок наказу про увільнення від роботи у зв’язку із призовом на військову службу через мобілізацію»

Посилання на документ у форматі pdf 👉

https://storage.7eminar.ua/records/doc/7eminar_Nakaz_uviln_mobilizaciya.pdf

Посилання на документ у форматі word 👉

https://storage.7eminar.ua/records/doc/7eminar_Nakaz_uviln_mobilizaciya.docx


За матеріалами KADROLAND.COM

***

СОЦВИПЛАТИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

СС продовжує працювати

Попри умови воєнного стану фахівці ФСС продовжують роботу для безперервного здійснення усіх виплат.

Вчора виконавча дирекція Фонду направила:

  • на допомоги по тимчасовій непрацездатності – 428 млн грн;
  • допомоги по вагітності та пологах – 130,8 млн грн;
  • допомоги на поховання – 1,1 млн грн;
  • допомоги по тимчасовій непрацездатності, пов'язаній з виробництвом – 4,4 млн грн.

Профінансовано надання матеріального забезпечення за заявами-розрахунками, поданими роботодавцями по 14 лютого (100%).

Відповідні платіжні доручення направлено до Казначейської служби України, після опрацювання Казначейством кошти надійдуть у регіональні управління Фонду та будуть перераховані на рахунки роботодавців для здійснення виплат працівникам.

Терміни проведення банківських операцій та опрацювання заяв-розрахунків, на жаль, будуть збільшені. Ми робимо все залежне, аби налагодити роботу в умовах наявних технічних обмежень і частої неможливості працівників потрапити на робоче місце.

Звертаємось до страхувальників із проханням не затримувати здійснення виплат і перераховувати допомоги своїм працівникам одразу після надходження коштів від Фонду.

Оперативна інформація щодо оплати лікарняних і перерахування коштів безпосередньо на рахунки роботодавців, як і раніше, оновлюється у цьому телеграм-каналі ФССУ https://t.me/socialfund за тегами #фінансування_оперативно та #фінансування_страхувальників.

Державна служба зайнятості продовжує працювати

Як стало відомо, нарахування та виплати здійснюються в межах кошторису та надходження внесків. Зараз профінансовано першу декаду лютого!

***

АНТИКОРУПЦІЙНЕ ДЕКЛАРУВАННЯ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

До перемоги над рашистськими загарбниками декларанти не повинні втрачати час на заповнення та подання декларації

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опублікувало роз’яснення щодо основних питань стосовно декларування, які зараз надходять до Агентства.

Так, багато декларантів звертаються з такими питаннями:

  • Чи буде перенесено строк подання щорічної декларації, яка відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) має бути подана до 1 квітня (останній день подання – 31 березня)?
  • Чи потрібно під час війни подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, яке закон вимагає подати до НАЗК у 10-денний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку?

Як зазначено вище, кінцеві терміни для подання декларацій та повідомлень визначені Законом, а отже можуть бути змінені лише у разі прийняття Верховною Радою України окремого закону про перенесення строків.

Правом законодавчої ініціативи (тобто, правом подати проєкт закону) у Верховній Раді України наділені тільки Президент України, народні депутати України та Кабінет Міністрів України (ч. 1 ст. 93 Конституції України). Отже, саме ці особи можуть вплинути на перенесення терміну декларування.

Проте позиція НАЗК щодо декларування у часи війни єдина: до перемоги над рашистськими загарбниками та припинення воєнного стану суб’єкти декларування не повинні втрачати час на заповнення та подання декларації та/або повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.Натомість вони мають докладати всіх можливих зусиль, спрямованих на захист власної свободи, миру в Європі та світі, оборону Української держави.

Для того, щоб створення відповідного законопроєкту було розглянуто, НАЗК звернеться до Верховної Ради України з проханням перенести кінцевий строк подання декларації за 2021 рік та повідомлень про суттєві зміни у майновому стані.

Детальне роз’яснення можна знайти за посиланням.

Комітет з питань антикорупційної політики підготував законопроєкт про заповнення декларації в умовах воєнного стану

У зв’язку з агресією Росії проти України народні депутати України– члени Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики підготували законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» (далі Закон) щодо врегулювання окремих питань подання декларації в умовах воєнного стану.

Законопроєктом вноситимуться зміни до Закону, яким буде перенесено строк подання суб'єктами щорічної декларації, яка згідно з Законом має бути подана до 01 квітня (останній день подання – 31.04.2022 року) та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані декларанта. Закон також передбачатиме звільнення від відповідальності за несвоєчасне подання декларації та повідомлення у зв’язку із воєнним станом.

Доступ до публічної частини Реєстру декларацій, Реєстру звітів партій POLITDATA та Реєстру корупціонерів обмежено

Доступ до публічної частини Реєстру декларацій, Реєстру звітів партій POLITDATA та Реєстру корупціонерів обмежено у зв’язку з технічними роботами, спрямованими на максимальне посилення захисту особистих даних декларантів, партій та інших користувачів в умовах воєнного стану.

Доступ до особистого кабінету декларанта у Реєстрі декларацій працює.

Увійти до особистого кабінету декларанта можливо за посиланням: https://portal.nazk.gov.ua/login.

Подання декларації «кандидата на посаду» та проведення спеціальної перевірки

Відповідно до ч. 3 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон) особа, яка претендує на зайняття посади, зазначеної у п. 1, пп «а» п. 1, ч. 1 ст. 3 Закону до призначення на посаду подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.

Згідно з ч. 1 ст. 56 Закону стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального та особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком проводиться спеціальна перевірка.

Проте, зважаючи на вимоги ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та введений Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 воєнний стан в Україні, Національне агентство зазначає, щодо припинення воєнного стану кандидати на відповідні посади можуть не подавати декларації «кандидат на посаду» та відповідно спеціальна перевірка проводитися в цей період не буде.

Крім того, згідно з приміткою до ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка передбачає відповідальність за несвоєчасне подання декларації та до ст. 366-3 Кримінального кодексу України, якою визначена відповідальність за неподання декларації, суб’єктами відповідальності є декларанти, які визначені в ч.ч. 1, 2 ст. 45 Закону.

Водночас декларація «кандидата на посаду» подається згідно з вимогами ч. 3 ст. 45 Закону, а не ч.ч. 1,2 ст. 45 Закону.

Запобігання корупції в умовах воєнного стану

Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про запобігання корупції» Національне агентство з питань запобігання корупції надає роз’яснення, методичну та консультаційну допомогу, зокрема, щодо застосування положень Закону та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів.

Щодо необхідності декларування та подання повідомлення про суттєві зміни в майновому стані стосовно майна та грошових коштів, отриманих з 24.02.2022 суб’єктом декларування та членом його сім’ї від третіх осіб для допомоги силам безпеки та оборони України та(або) особам, які постраждали внаслідок агресії російської федерації

У декларації зазначаються відомості про доходи, які суб’єкт декларування або члени його сім’ї отримали упродовж звітного періоду (п. 7 ч. 1 ст. 46 Закону).

В умовах воєнного стану та збройної агресії російської федерації проти України багато суб’єктів декларування та членів їхніх сімей долучені до збору коштів, майна для потреб Української армії та(або) осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії.

Роз’яснюємо, що отримані для таких цілей кошти не є особистим доходом суб’єкта декларування та члена його сім’ї, а натомість є проявом єдності та згуртованості Українського народу в боротьбі з рашистськими загарбниками.

Такі кошти не підлягають відображенню у декларації та повідомленні.

Щодо терміну подання щорічної декларації у 2022 році, а також строку подання повідомлення про суттєві зміни в майновому стані

Особи, зазначені у п. 1, п.п. «а» і «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону, зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентствадекларацію за минулий рік (ч. 1 ст. 45 Закону).

У разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 ПМ, зазначений суб’єкт у 10-денний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку зобов’язаний повідомити про це Національне агентство (ч. 4 ст. 52 Закону).

Водночас беручи до уваги Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», Національне агентство зазначає, що до перемоги над рашистськими загарбниками та припинення воєнного стану суб’єкти декларування не повинні втрачати час на заповнення та подання декларації та(або) повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, натомість мають докладати всіх можливих зусиль, спрямованих на захист власної свободи, миру в Європі та світі, оборону Української держави.

Щодо декларування рухомого ворожого майна, здобутого у бою суб’єктом декларування та членом його сім’ї під час оборони Української держави

За загальним правилом у декларації зазначаються відомості про цінне рухоме майно, вартість якого перевищує 100 ПМ, що належить суб’єкту декларування або членам його сім’ї на праві приватної власності, у тому числі спільної власності, або перебуває в її володінні чи користуванні незалежно від форми правочину, внаслідок якого набуте таке право.

Відомості про транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми зазначаються незалежно від їх вартості.

Дані про об’єкт декларування, що перебував у володінні або користуванні суб’єкта декларування або членів його сім’ї, зазначаються в декларації, якщо такий об’єкт перебував у володінні або користуванні станом на останній день звітного періоду або протягом не менше половини днів протягом звітного періоду (п. 3 ч. 1, абз. 3 ч. 2 ст. 46 Закону).

Роз’яснюємо, що під час Української визвольної війни здобуте у бою суб’єктом декларування/членом його сім’ї вороже майно, не підлягає відображенню у декларації, оскільки набуте не внаслідок укладення правочину, а у зв’язку із повномасштабною агресією з 24.02.2022 російської федерації стосовно незалежної і суверенної Української держави як продовження розпочатого у 2014 році підступного нападу РФ на Україну.

Завдяки мужності та звитязі захисників Української держави ворожа військова техніка, зброя та інші обладунки – брухт. Проведення оцінки таких об’єктів відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» з метою визначення того, чи перевищує їхня вартість поріг декларування (100 ПМ), є неможливим.

Водночас Національне агентство з питань запобігання корупції продовжує забезпечувати технічну можливість подання повідомлень про суттєві зміни у майновому стані щодо набуття об’єктів, захоплених у рашистської армії, у разі наявності бажання суб’єктів декларування здійснити такі дії.

***

ПЕРЕВІРКИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Трудові перевірки

Як свідчить повідомлення Головного управління Держпраці у Львівській області, у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану Держпраці призупинено проведення планових та позапланових перевірок на період до закінчення воєнного стану.

Водночас накази на проведення планових та позапланових заходів державного контролю, проведення яких було заплановано з 24.02.2022 та ті, які не були завершені до 24.02.2022, Головним управлінням СКАСОВАНО.

Податкові перевірки

ДПС повідомило про зупинення проведення документальних, фактичних та камеральних перевірок, що були розпочаті до 24 лютого 2022 року та не були завершеними, на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

Документальні, фактичні та камеральні перевірки, які мали розпочатися у період з 24 лютого 2022 року та не були розпочаті, переносяться на період по останній день календарного місяця (включно) у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.

Перебіг строків, встановлених ст. 86 та ст. 56 Податкового кодексу України, зупинено на період по останній календарний день місяця (включно),у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.

Діяльність БЕБ

Бюро економічної безпеки України обіцяє відстежувати випадки необґрунтованого підвищення цін на житло для переселенців, послуги та товари.

За повідомленням пресслужби БЕБ, такі дії окремих бізнесменів на час воєнного стану варто прирівнювати до мародерства. А після перемоги українського народу, слід розглядати як економічний злочин.

У БЕБ закликали громадян не стояти осторонь і повідомляти про відомі аналогічні випадки Бюро економічної безпеки України.

БЕБ оперативно інформуватиме Територіальну Оборону та фіксуватиме їх для подальшого опрацювання у мирні часи.

Адреса для повідомлень: zvernennya@esbu.gov.ua

***

ФІНУСТАНОВИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Відповіді НБУ на питання небанківських фінансових установ

Нацбанк дав відповіді на запитання, які найчастіше виникають сьогодні у небанківських фінансових установ.

Чи змінюються строки подання звітності учасниками ринку небанківських фінансових послуг у зв'язку з оголошенням воєнного стану?

У зв'язку з оголошенням воєнного стану на всій території України Національний банк  продовжує терміни  подання  річної звітності небанківськими фінансовими установами за 2021 рік, за IV квартал 2021 року та місячної звітності кредитних спілок (за січень та лютий 2022 року) до 31 березня 2022 року. Нагадаємо, складання та строки подання звітності встановлені Правилами складання та подання звітності учасниками ринку небанківських фінансових послуг до Національного банку України, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 25 листопада 2021 року  № 123.

Як працюватиме система страхування? Чи можна отримати страхове відшкодування за спрощеною процедурою?

Так. Національний банк України як регулятор страхового ринку рекомендує страховикам спростити процедуру врегулювання випадків, що мають ознаки страхових. Зокрема, максимально використовувати електронні документи, копії необхідних документів у разі неможливості чи ускладнення можливості отримання оригіналів документів, інші засоби дистанційного врегулювання страхових  випадків. Це забезпечить страховий захист споживачів за спрощеною процедурою врегулювання  страховиками подій за випадками, які мають ознаки страхових, за всіма видами страхування та всіма типами контрагентів.

Водночас НБУ готовий додатково комунікувати з Державною фіскальною службою щодо незастосування штрафних санкцій до страховиків на період запровадження воєнного стану в Україні під час використання копій документів (у паперовій або електронній формі), які підтверджують факт настання страхового випадку.

Як здійснюватимуться  розрахунки з іноземними перестраховиками?

Відповідно до постанов Правління НБУ від 24 лютого 2022 року № 18 та № 21 розрахунки в іноземній валюті тимчасово обмежені. Національний банк рекомендує страховикам провести необхідні комунікації з іноземними брокерами та перестраховиками щодо продовження строків оплати перестрахових платежів на період, поки обмеження щодо валютних розрахунків не будуть зняті.

Чи будуть проводитися інспекційні перевірки? 

Національний банк України на час воєнного стану в України не буде проводити інспекційні перевірки учасників ринку небанківських фінансових послуг.

Зміни до Правил організації статистичної звітності в умовах особливого періоду

Правління НБУ ухвалило зміни до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління НБУ від 18 грудня 2018 року №140. Зокрема:

  • додатково передбачено подання банками файлів 01X “Дані про залишки на рахунках” (щоденний) та 36X “Дані про дотримання резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів” (щомісячний);
  • перенесено строк (час) подання щоденних файлів 39X “Дані про курс та обсяги операцій з готівковою іноземною валютою та 3KX “Дані про купівлю, продаж безготівкової іноземної валюти, банківських металів (без фізичної поставки)ˮ з 23.00 до 21.00.

Звертаємо увагу, що файл 01X подається до 16.00 наступного робочого дня, з можливістю, за потреби та у разі отримання дозволу, унесення змін до 18.00 дня подання.

Означені зміни затверджені постановою Правління Національного банку України від 01 березня 2022 року № 29 "Про внесення змін до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду", яка набрала чинності 02 березня 2022 року.

Нагадуємо, що у зв’язку з упровадженням по всій території України воєнного стану подання звітності до Національного банку з 24 лютого 2022 року здійснюється згідно з Правилами організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затвердженими постановою Правління НБУ від 18 грудня 2018 року № 140 (зі змінами).

***

ВАЛЮТА/ГРИВНЯ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

НБУ послабив низку заборон на операції в іноземній валюті

З 1 березня 2022 року замість повної заборони на видачу готівкових коштів з рахунку клієнта в іноземній валюті встановлено обмеження обсягом до 30 тис. грн на день. Крім того, Національний визначив, що:

  • без обмежень надалі здійснюватиметься зняття готівкової іноземної валюти з рахунків підприємств та установ, що забезпечують виконання мобілізаційних планів (завдань) уряду та на підставі окремих дозволів НБУ;
  • зняття готівкової валюти у філіях та відділеннях банків, що розташовані на територіях, які перебувають під загрозою окупації Росією, здійснюватиметься у межах залишку коштів на рахунку за умови їх наявності. Рішення про видачу коштів ухвалюватиметься керівником філії або відділення банку.

Крім того, Національний банк передбачив можливість використання платіжних карток за кордоном для розрахунків та отримання готівки, додавши їх до переліку виключень до заборони, що стосується здійснення транскордонних переказів валютних цінностей з України за дорученням клієнтів. Водночас НБУ від моменту впровадження воєнного стану не вводив жодних обмежень на безготівкові розрахунки, у тому числі за кордоном.

Національний банк також заборонив зараховувати кошти на рахунки клієнтів-фізосіб за переказами, ініційованими з використанням електронних платіжних засобів, емітованих учасниками міжнародних платіжних систем, що здійснюють свою діяльність на території Російської Федерації та Республіки Білорусь. Також заборонено приймати в Україні електронні платіжні засоби (включаючи перекази, здійснення розрахунків та видачу готівки), емітовані учасниками відповідних міжнародних платіжних систем.

Національний банк України також:

  • встановив рекомендації щодо здійснення інкасації. Зокрема рекомендовано банкам в першу чергу здійснювати інкасацію суб’єктів господарювання сфери роздрібної торгівлі за умови безвідмовного прийняття цими бізнес-суб’єктами платіжних карток для оплати в усіх торговельних точках;
  • розширив перелік виключень до заборони, що стосується здійснення уповноваженими установами торгівлі валютними цінностями за дорученням клієнтів;
  • встановив, як визначатиметься курс, за яким уповноважені установи здійснюватимуть операції з купівлі за дорученням клієнтів (які є дозволеними) та продажу безготівково іноземної, а також купівлю у клієнтів готівкової іноземної валюти;
  • уточнив порядок здійснення валютного нагляду;
  • визначив особливості операцій з банками з купівлі та продажу доларів США та євро, що здійснюються Національним банком, та курс для таких операцій.

Зазначені зміни внесені постановою Правління Національного банку України від 01 березня 2022 року № 30 “Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18”, що набрала чинності з 01 березня 2022 року.

Передбачено можливість здійснення переказів в іноземній валюті на рахунок Збройних Сил України

Національний банк ухвалив рішення дозволити українцям здійснювати операції з перерахування коштів в іноземній валюті на спеціальний рахунок НБУ для збору коштів на підтримку Збройних Сил України.

Крім того, Національний банк дозволив Міністерству оборони України використовувати кошти, які надходять на відповідний рахунок, для таких цілей:

  • забезпечення національної безпеки і оборони;

  • підтримка Збройних Сил України;

  • виконання інших завдань Міністерства оборони України, визначених законодавством України.

***

ЛІКИ/ДІТИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Спрощено процедуру видачі рецептів на ліки за програмою «Доступні ліки» та медичного свідоцтва про народження

У зв’язку із введенням воєнного стану на території України та для того, щоб українці могли отримати життєво важливі ліки та послуги під час воєнних дій, Міністерство охорони здоров’я спростило процедуру видачі рецептів на ліки, які можна отримати безоплатно або з незначною доплатою за програмою «Доступні ліки», а також реєстрацію новонароджених.

Нова процедура закріплена в наказі МОЗ України від 28.02.2022 № 388 «Щодо забезпечення функціонування галузі охорони здоров’я».

Відтепер, якщо у пацієнта немає можливості отримати електронний рецепт на «доступні ліки», цей рецепт можна отримати у паперовому вигляді у будь-якого лікаря, який надає первинну медичну допомогу, незалежно від того, чи у пацієнта підписана декларація з цим лікарем.

Аптеки мають приймати паперові рецепти на ліки, які входять в урядову програму реімбурсації «Доступні ліки», та обліковувати їх у паперовій формі. Медичні працівники можуть внести медичні записи про виданий рецепт до реєстру електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) після появи відповідної технічної можливості в системі за схемою, описаною детально в наказі.

Нагадаємо, що за програмою «Доступні ліки» пацієнти можуть отримати в аптеках безоплатно або з невеликою доплатою препарати для лікування наступних захворювань: серцево-судинні захворювання; бронхіальна астма; діабет II типу; цукровий та нецукровий діабет; розлади психіки та поведінки; епілепсія.

Також тепер заклади охорони здоров'я, які мають ліцензію на роботу у сфері «акушерство та гінекологія» і надають медичну допомогу при пологах, можуть видавати медичне свідоцтво про народження дитини відповідно до Інструкції щодо заповнення та видачі медичного свідоцтва про народження, форма № 103/о.

МОЗ публікує список аптек з інсуліном

Список аптек буде оновлюватися та поповнюватися. Його можна знайти за посиланням: https://bit.ly/apteky_insul

Перед тим, як прямувати до найближчої до вас аптеки, варто зателефонувати та дізнатися години її роботи та точну наявність інсуліну.

Також нагадуємо гарячу лінію МОЗ 0 800 60 20 19. Оператор прийме заявку і опрацьовує її. Інсулін знайдуть або в аптеці, або за можливості доставлять волонтерами.

З 1 жовтня 2021 року змінився механізм отримання інсулінів хворими на цукровий діабет. Отримати інсулін можна в будь-якому місті в аптеці, яка уклала договір із НСЗУ. Крім того, за новим рецептом на інсуліни не доведеться щоразу звертатися до ендокринолога. Якщо не потрібно вносити зміни до індивідуальної програми лікування, його зможе виписати й сімейний лікар.

***

РИНОК КАПІТАЛУ У ВОЄННИЙ ЧАС

Члени НКЦПФР прийняли ряд рішень для забезпечення роботи ринку капіталу у воєнний час.

Так, комісіонери дозволили інвестиційним фірмам проведення операцій ще з одними державними цінними паперами на вторинному ринку, що мають міжнародний ідентифікаційний код UA4000225668.

Також депозитарні установи можуть відкривати нові рахунки у цих цінних паперах і вести їхній облік.

Інститути спільного інвестування також можуть придбавати за рахунок активів ІСІ ці державні цінні папери і до завершення дії воєнного часу відображати операції з ними без зміни розміру вартості чистих активів такого ІСІ.

Це рішення набирає чинності з моменту його публікації на офіційному вебсайті Комісії. З текстом можна ознайомитись за посиланням.

***

ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Мін'юст звернув увагу, що навіть за таких умов відділи державної реєстрації актів цивільного стану ПРАЦЮЮТЬ у штатному режимі, крім міст/районів, де такої можливості немає у зв'язку з веденням активних бойових дій, з урахуванням таких особливостей.

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться будь-яким органом державної реєстрації актів цивільного стану за зверненням заявника:

  • народження – незалежно від місця народження новонародженої дитини чи проживання її батьків;
  • смерті – незалежно від місця смерті чи проживання померлої особи.

Державна реєстрація народження можлива виключно при пред'явленні паперового Медичного свідоцтва про народження за формою №103/о.

Державна реєстрація шлюбу дозволяється у день подання відповідної заяви.

Внесення змін до актових записів цивільного стану здійснюється ВИКЛЮЧНО за місцем зберігання першого примірника відповідного актового запису.

Повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється ВИКЛЮЧНО за місцем зберігання відповідного актового запису.

Витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян НЕ ВИДАЮТЬСЯ у зв'язку з тимчасовою відсутністю доступу до нього. Натомість, для підтвердження підстави запису відомостей про батька видається інформаційна довідка про державну реєстрацію народження відповідно до статті 135 Сімейного кодексу України.

Державне мито за державну реєстрацію актів цивільного стану та за повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану і свідоцтв, що видаються у зв'язку із зміною і поновленням актових записів цивільного стану, НЕ СПРАВЛЯЄТЬСЯ

Платні послуги тимчасово НЕ НАДАЮТЬСЯ.