Важливо:
1. Готівка оприбутковується в повному обсязі в день отримання.
2. Інформація про порушення трудового законодавства, виявлені ДПС під час перевірки касової дисципліни, передається до Держпраці.
3. Спосіб оприбуткування готівки залежить від організаційної форми суб’єкта (підприємство, підрозділ, ФОП) та використання облікових регістрів.
Оприбуткування готівки зі скриньки РРО, як привід для накладання трудових штрафів.
На слайді ви бачите витяг з п. 11 Положення №148, за яким готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі. І як показує остання практика податкових перевірок, податківці намагаються за не оприбуткування готівки, або несвоєчасне її оприбуткування, або за не оприбуткування у повній сумі, притягнути посадових осіб до адміністративної відповідальності за ст.163-15 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Проте не слід забувати, що Державна податкова служба є певним «стукачем» для Держпраці і виявлені під час перевірки касової дисципліни порушення законодавства про працю, як правило, будуть передані Держпраці. Ну а та в свою чергу може завітати до вас з інспекційним відвідуванням. Ну а крім того, за Порядком №509, накладання фінансових санкцій, за статтею 265 Кодексу законів про працю, однією з підстав для накладання таких санкцій є акт перевірки ДПС. Отже всі суб’єкти господарювання по різному оприбутковують готівку у своїх касах. Як ви бачите на слайді, що оприбуткуванням готівки в касах підприємств та їх відокремлених підрозділів, що використовують РРО та касову книгу, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткового касового ордеру. Ну тут я хочу зауважити, що прибутковий касовий ордер буде свідчити про фактичне оприбуткування готівки зі скриньки РРО в касу підприємства, або касу відокремленого підрозділу. А підставою для складання такого прибуткового касового ордеру фактично буде операція «службова видача» зі скриньки РРО. А звісно така операція, вона буде містити певний час. І перевіряючи касу, звісно податківці звертають увагу коли була сформована така операція і порівнюють це все із підписами у прибуткових касових ордерах, з табелями обліку використання робочого часу, ну і звісно з правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Ну а щодо відокремлених підрозділів без касової книги, то як ви бачите на слайді, для них оприбуткуванням готівки є забезпечення зберігання Z-звітів у електронній формі протягом 1095 днів. Ну а тому разі, якщо вони не відмовилися від КОРО і продовжують там відображати операції за розрахунковими квитанціями на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії занесення інформації до неї згідно з Z-звітами. Ну я тут хочу нагадати, що єдиний Z-звіт, який наразі записується до КОРО, це той Z-звіт, який сформується після того, як суб’єкт господарювання буде проводити певні операції за розрахунковими квитанціями, які містяться в розрахункових книжках і вже після того як відновиться електроенергія або РРО повернеться з ремонту. Ну проте може статися так, що відокремлений підрозділ відмовився від КОРО і що йому робити в такому разі? Як казала податкова, в індивідуальній податковій консультації від 31.03.2020 р. №1319/6/99-00-05-06-01/ІПК, у разі відновлення електроенергії у інший робочий день коли була відкрита зміна «Z-звіт» буде знятий у наступний робочий день, коли суб’єкт господарювання розпочне роботу. Разом з тим, ДПС вважає за доцільне у такому випадку скласти акт або будь-який інший розпорядчий документ у якому зазначити час відключення електроенергії та час її відновлення. Отже нічого страшного для відокремленого підрозділу без касової книги, який використовує РРО, немає у тому, що він відмовиться від книги обліку розрахункових операцій і податківці звісно з цим погоджуються. Ну а якщо РРО використовує фізична особа підприємець, то, як ви бачите на слайді, оприбуткування та облік ФОПами отриманих доходів здійснюється в книгах обліку доходів і витрат, або книгах обліку доходів у порядку визначеному ПКУ. Ну поки що такі норми в нас містить Положення №148.
***