Як заповнити заяву-розрахунок до Фонду соціального страхування.
Опис випуску
Форма Заяви-розрахунку наведена в додатку 1 до Порядку №12.
Ця форма складається безпосередньо із самої Заяви-розрахунку (титульна сторінка) і п’яти додатків до неї за видами матеріального забезпечення (Додатки 1.1–1.5).
Титульний аркуш Заяви-розрахунку можна умовно розбити на дві частини: текстову (лицьову) і табличну (зворотну) частини.
На лицьовому боку Заяви-розрахунку вказують найменування страхувальника, його місцезнаходження. Ці дані вказують відповідно до реєстраційних документів. Скорочене найменування може використовуватися юридичною особою нарівні з повним у разі його затвердження установчими документами та внесенням відповідного запису до ЄДР.
Зазначають код ЄДРПОУ для юридичних осіб. Для підприємців тут вказують податковий номер (реєстраційний номер картки платника податків) або серію та номер паспорта для осіб, які відмовилися від прийняття реєстраційного номера картки платника податків за релігійними поглядами, про що є відповідна відмітка в паспорті.
Також зазначають інформацію щодо номеру рахунку, на який потрібно здійснити фінансування, назву та МФО банку.
Зворотна частина заяви-розрахунку містить узагальнену інформацію про всі заповнені додатки форми. Тобто якщо заповнюємо відповідний додаток до Заяви-розрахунку, то в табличній частині титульної сторінки наводимо узагальнені дані за цим додатком (графи 3 і 4), а в графі 5 проставляємо відмітку про його заповнення.
Зверніть увагу! Заповнювати і подавати до Фонду треба тільки ті додатки, за якими хочемо отримати фінансування у Фонді.
У рядку 1 «Допомога по тимчасовій непрацездатності» вказуємо у графі 3 загальну кількість календарних днів тимчасової непрацездатності, у т.ч. догляду за хворою дитиною або хворим членом сім’ї (за винятком днів тимчасової непрацездатності, оплачених за рахунок коштів страхувальника), а у графі 4 загальну сума нарахованої допомоги за рахунок коштів Фонду.
Якщо ваша працівниця надала листок з причиною тимчасової непрацездатності 8 (вагітність та пологи), то в рядку 2 у колонках 3 та 4 заповнюється кількість календарних днів відпустки по вагітності та пологах та сума нарахованої допомоги, що надається за рахунок коштів Фонду.
Допомогу на поховання, яка виплачується за рахунок коштів Фонду слід відобразити у рядку 3. У графі 3 вказати кількість осіб, в графі 4 – суму допомоги.
У рядку 7 «Всього» вказують підсумок за колонкою 4 «Сума (в гривнях з копійками)» і лише по рядках 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Перейдемо до заповнення додатку 1.1 Матеріальне забезпечення.
В колонках 2, 3, 4 та 5 зазначають «Прізвище»; «Ім’я»; «По батькові» та «№ страхового свідоцтва або серія та номер паспорта» застрахованих осіб, яким надається матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду.
В колонці 6 зазначається лише один із кодів видів зайнятості. Так, якщо допомогу призначено:
— за основним місцем роботи, проставляємо «1»;
— за місцем роботи за сумісництвом (у тому числі внутрішнім) – «2».
У колонках з 7 по 12 заповнюються дані, зазначені на лицьовому боці листка непрацездатності, а саме Серія та Номер ЛН, первинний чи продовження листка непрацездатності, причина та період непрацездатності.
Причина непрацездатності ТАКОЖ має бути позначена (підкреслена) в лікарняному листі у відповідній графі бланка.
Нагадаємо, що листком непрацездатності передбачено 10 кодів тимчасової непрацездатності.
Дані щодо матеріального забезпечення за майже всіма цими кодами зазначаються у додатку 1.1 Окрім кодів 2 – професійне захворювання та 4 – нещасний випадок на виробництві. Їх зазначаємо у додатку 1.3 до заяви-розрахунку.
Увага! У 2020 році з’явився ще один код причини непрацездатності – 11 ізоляція від COVID-19. Хоча в самому бланку листка непрацездатності його немає.
Будьте уважні! На підставі лікарняних з цією причиною непрацездатності формують окрему заяву-розрахунок, до якої необхідно включати лише зазначені листки непрацездатності. За лікарняними листками, виданими з інших причин, формується заява-розрахунок на загальних підставах.
Повернемось до заповнення заяви-розрахунку. При заповненні періоду непрацездатності, який зазначаємо у колонці 11 та 12, вказуємо дату з якої і по яку дату включно був непрацездатний працівник (з урахуванням днів хвороби, оплачуваних за рахунок коштів роботодавця).
Зверніть увагу! Якщо лікарняний лист оплачується повністю за рахунок коштів роботодавця (наприклад, працівник був непрацездатний 5 календарних днів або менше), то дані про такий лікарняний лист до Заяви-розрахунку потрапити не повинні.
У колонці 13 та 14 вказуємо кількість днів тимчасової непрацездатності або відпустки по вагітності та пологах, які підлягають оплаті. При цьому У графі 14 проставляємо кількість календарних днів, які підлягають оплаті за рахунок коштів ФСС.
У графі 15 зазначаємо загальну суму лікарняних з урахуванням оплати перших п’яти днів хвороби за рахунок роботодавця та суму декретних. А ось у графі 16 – тільки для допомоги, що фінансується ФСС.
Колонка 21. Тут вказують загальний страховий стаж. Її заповнюємо в повних місяцях, без заокруглення. Так, якщо загальний страховий стаж застрахованої особи становить 8 повних років і більше, то до колонки 21 вноситься запис «96» (8 х 12).
Якщо загальний страховий стаж становить менше, наприклад 3 роки 2 місяці та 15 днів, то вноситься запис «38» (3 х 12 + 2).
Нагадаємо, що загальний страховий стаж потрібен для контролю за розміром нарахованої допомоги по тимчасовій непрацездатності залежно від страхового стажу застрахованої особи відповідно до ст. 24 Закону № 1105 (50%, 60%, 70% та 100%).
Зверніть увагу! у Законі № 1105 «процентовка» оплата лікарняних у відсотках «прив’язана» до стажу в роках. Але у додатку 1.1 Заяви-розрахунку потрібно зазначати страховий стаж в місяцях!
У колонці 22 зазначають страховий стаж (у повних місяцях) за останні 12 місяців. Ця інформація потрібна для застосування обмежень (при розрахунку лікарняних та декретних), передбачених ч. 4 ст. 19 Закону № 1105.
Перейдемо до заповнення додатку 1.2 Допомога на поховання.
В колонках 2, 3, 4, 5 вказують П. І. Б. та номер страхового свідоцтва, а якщо його немає, то реєстраційний номер облікової картки платника податків фактичного одержувача допомоги на поховання. Нагадаємо, що на підставі ст. 20, 27 Закону № 1105 допомога на поховання за рахунок коштів ФСС видається членам сім’ї померлої застрахованої особи або іншим юридичним або фізичним особам, які здійснюють поховання (крім випадків поховання пенсіонерів, безробітних і осіб, які померли від нещасних випадків на виробництві).
Важливо! Графи 2–4 не заповнюємо, якщо поховання здійснювала юридична особа.
У колонках 6, 7 та 8 – зазначають ПІБ померлого працівника.
У колонках 9 та 10 – інформацію про серію і номер свідоцтва про смерть.
А в колонці 11 – суму допомоги на поховання. Нагадаємо, що на сьогодні сума такої допомоги від ФСС встановлена постановою правління від 08.02.2017 р. № 17. І складає 4100 грн.
Кожен заповнений додаток до Заяви-розрахунку підписує відповідальна особа страхувальника і проставляє найменування своєї посади, прізвище та ініціали.
Заяву-розрахунок (титульний аркуш) підписує керівник, головний бухгалтер, проставляє печатку (за наявності) і дату складання Заяви-розрахунку.
Заява-розрахунок готується у двох примірниках. Один – для ФСС, другий разом із підтвердними документами залишиться у страхувальника. Можна подати заяву-розрахунок в електронному вигляді з накладенням електронного підпису. Якщо подаватимете заяву в електронному вигляді, все одно підготуйте її паперовий варіант разом із підтвердними документами.
Заяву-розрахунок подайте до ФСС протягом 5 робочих днів із дати, коли прийняли рішення призначити матеріальне забезпечення. Врахуйте, що Фонд попередньо перевіряє заявки. Лише якщо у нього немає зауважень, він профінансує виплати – протягом 10 робочих днів.
***